Dag 81 Saint-Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Dag 81 Saint-Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Dag 81 Saint-Jean-Pied-de-Port

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

18 Oktober 2009 | Frankrijk, Parijs

Vandaag sluit Bruno zich bij ons aan. Ik denk dat hij C wel aardig vindt. Hij heeft in de refuge geslapen en daar is een japanner die ook zo verschrikkelijk snurkt. Er wordt geopperd dat wij maar bij elkaar in een hok moeten.
G heeft vannacht een keer op het bed geslagen, ze hadden geen last meer van mij en ik heb genoten van de heldere sterrenhemel.
Ik ben gisteren nog tolk voor de japanner geweest. Engels/frans natuurlijk, japans staat niet op mijn verlanglijstje. Ben best wel trots dat mijn frans zo vooruit is gegaan. (niet te veel van voorstellen hoor).
Het is zondagmorgen en na 1 km romeinse weg heb ik het wel weer bekeken.
We spreken af in Saint-Jean-le-Vieux, maar ik loop te ver en ga door naar Saint-Jean-Pied-de-Port.
Onderweg tref ik een man, die geen water bij zich heeft. Ik bied hem mijn halve liter aan. Ik heb meestal een grote en een kleine fles. Het is vandaag niet zo ver en je moet elkaar helpen nietwaar.
Hij geeft mij geld, het lukt mij niet om dit niet aan te nemen.
Later bedenk ik me dat het waarschijnlijk een gewone wandelaar is. Een pelgrim had misschien wel aangeboden om te betalen, maar als dat geweigerd wordt accepteer je dat. 2 euro voor een halve liter kraanwater is niet gek.
In de Madeleine kerk loop ik naar binnen en er hangt een vreselijk schilderij. Het geld van het water gaat in het potje, kunnen ze voor een nieuw schilderij sparen.
Gauw door. Er is een waterval naast de kerk die de blaas aan het werk wil zetten.
Het is een emotioneel moment als ik bij de Jacobspoort kom. In de kerk maar even bijkomen.
Het is hier zeer toeristisch, maar het VVV is dicht. Het postkantoor vindt ik wel en dat is om 9.00 uur open, dus morgen zit ik in Spanje.
Ik koop nog een paar kaarten, want ik heb postzegels over. Er zijn een paar nederlanders die deze week strafport krijgen. Gewoon verscheuren, ook de herinnering, je hoort hier niets meer van.
Op het terras tref ik een zwitser en het gaat natuurlijk over ons avontuur.
Bij de Amis tref ik de anderen. G gaat nog 1 etappe lopen en slaapt vannacht in een hotel.
Zijn vrouw komt de hond ophalen, die kan niet mee naar Spanje.
De laatste dagen lopen de honden steeds los. Ik heb al 2 herdershonden vermanend moeten toespreken.
In de refuge treffen we de anderen weer en na de douche kan ik bij de Amis internetten.
En nu ga ik terrassen.
Ultreia.


  • 18 Oktober 2009 - 16:26

    Pa En Ma:

    hoera eindelijk in spanje,nu moet je het in het spaans doen.maar je hebt 3 gidsen st jacobus st nicolaas en don pedro dus dat moet lukken.wij wensen jou heel veel sterkte bij dezen hou je taai.wij hebben veel respect voor deze prestatie.wij zien uit naar de volgende berichten.hoi

  • 18 Oktober 2009 - 18:27

    Pe Tiny:

    dappere liana want dat ben je,wat geweldig van jou om in je eentje deze voetreis te doen wensen jou dan ook veel succes wij denken aan je,leuk die verhalen van jou,een lieve groet van oom pe/tante tiny

  • 18 Oktober 2009 - 20:11

    Atsje & Syb Zeinstra:

    Lokwinske mei it heljen fan de lêste etappe yn Frankryk, Saint-Jean-Pied-de-Port.
    En no de Pyreneën op. Mar do stiest dyn mantsje wol. Wij binne benijd nei de fierdere aventûren yn Spanje. Sinterklaas dêr net fêsthalde!
    Ultreia.

  • 18 Oktober 2009 - 20:40

    Desiree:

    Geweldig Liana, je hebt Spanje bereikt.
    Vind het zo super van je dat je al zo ver gekomen bent. Ik schiet regelmatig in de lach om je komische manier van schrijven. Zet hem op de volgende dagen en geniet van de pyreneëen.....bergje op en bergje af hahaha.
    Die 7 heuvelen zijn volgend jaar een eitje voor jou.
    Liefs Desiree.

  • 19 Oktober 2009 - 09:17

    Omke Pe:

    Liana; op zo'n grote en zware tocht,zal je denk ik
    wel vaker, de man met de
    hamer tegenkomen,en met
    het eind in zicht wil je
    weleens teveel van jezelf
    vergen, niet doen dus.
    Als 'n stemmetje van binnen
    zegt genoeg is genoeg,dan
    stoppen en veilig naar huis
    terug gaan.
    Oom Pe wenst je veel kracht
    en plezier 'n dikke kus.

  • 19 Oktober 2009 - 12:58

    Susanna:

    WHAAAA je hebt Spanje gehaald!!! Wat lijkt de eerste etappe van maatstricht dan ontzettend ver weg he?
    Veel succes!!!
    x suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Voetreis

Wandelen naar Santiago de Compostela

Recente Reisverslagen:

28 November 2009

Epiloog

17 November 2009

Dag 111 Santiago

16 November 2009

Dag 110 Pedrouzo

16 November 2009

Dag 109 Melide

16 November 2009

Dag 108 Ventas de Naron
Liana

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 393933

Voorgaande reizen:

30 Juli 2009 - 22 November 2009

Voetreis

30 November -0001 - 30 November -0001

Wandelverslagen

30 November -0001 - 30 November -0001

Fietsverslagen

Landen bezocht: