Dag 90 Santo Domingo de la Calzada - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Dag 90 Santo Domingo de la Calzada - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Dag 90 Santo Domingo de la Calzada

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

27 Oktober 2009 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Het gesnurk viel vannacht mee, de bedden niet. In het midden zit over de hele lengte een ijzeren stang ter versteviging. Met een dunne matras is het niet zo prettig.
Ik neem afscheid van de Frankrijk/Belgen. 1 van hen mocht niet zo lang van huis. Het was wel gezellig, maar iemand maakt een opmerking over het gesnurk van A, maar ik ben er ook nog en misschien daagt Japan op een dag ook weer op.
Het oude gedeelte van de stad ligt tegen de rotsen, die we eerst moeten bedwingen. Daarna komen we in een landschap wat een decor voor een western kan zijn. Er is echter maar 1 van ons met een pistooltje.
Na een uurtje kunnen we in Azorfa aan de koffie, het tempo zit er goed in. De volgende mogelijkheid is over 10km. We halen verhalen op over de nature stops in Frankrijk. Een duits meisje dat in St.Jean Pied de Port is gestart kijkt wat vreemd. Hier in Spanje zijn de voorzieningen wat beter. Maar het echte pelgrimeren heeft voor velen van ons toch voor Spanje afgespeeld.
Sommigen gaan bewust naar de kleinere plaatsjes. De tiroler heeft vannacht zelfs buiten geslapen.
De meesten missen het wel een beetje.
Nu gaat het nog, maar je moet er niet aan denken om hier volgend jaar in de file te lopen.
We gaan verder door de wijngaarden en de lege landbouwvelden. Het is hier gort droog, warm en er is geen schaduw. Om 10.00 uur druipt bij iedereen het zweet van het hoofd.
Ik zal het afkloppen, maar het is nog steeds korte broekenweer.
In Ciruena gaan we naar bar Jacobeo en daarna is het nog een uurtje stofhappen.
Een spanjaard geeft ons het advies om naar een bepaalde herberg te gaan, een hotel voor 5 euro. En hij heeft gelijk.
Het is een prachtige nieuwe herberg voorzien van alle gemakken. Wat een luxe, voor pelgrims die moeten afzien. haha
Ik hoor net van Melissa dat de australier Russel naar London geweest is voor nieuwe schoenen en de tocht zal afmaken. Ben benieuwd.

Dames Van Bruggen, ik ben op tijd terug om jullie uit te zwaaien en dat moeders eindelijk kan internetten is geweldig.
Als ik tijd heb zal ik proberen het spaans te vertalen.
Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt wel een vakantietripje, maar het is niet altijd even gemakkelijk.
Al vier ik morgen een feestje voor het passeren van de 2000km grens.
Nu moet ik de droger leeg halen, want misschien wil iemand anders die gebruiken.
oant sjen

De droger werkt niet zo best, dus de was gaat nog even op de lijn. Er is ook een mooie tuin bij de herberg.
Daarna het stadje bekijken. De kathedraal is de enigste ter wereld met een kippenhok. ( Desiree zoekt het wel voor jullie op, de vorige had ze ook goed.) Ook is er het praalgraf van Santo Domingo en verder natuurlijk het meest afgrijselijke kitsch. Jammer van zo'n mooi gebouw. De kapelletjes zitten ook allemaal achter tralies. Een heel verschil met Frankrijk, waar de kerken meestal open zijn.
Ik ga vanavond niet voor een pelgrimsmenu, mij te laat. In de stad is wel wat te halen en daarna nog een kopje thee in de keuken en de dag zit er weer op.

  • 27 Oktober 2009 - 15:10

    Leo Custers:

    Véél, véél goede moed voor de laatste kilometertjes!!!!!
    Leo

  • 27 Oktober 2009 - 19:05

    KATHERINE:

    hallo lianna ik kom morgen op tv oproep friesland met amv ik was wel een betje bang en ik vont het spannent en ik ben volgende week woensdag jarig ik word negen ik hoop veel kadotjes te krijgen en ik hep wel zin in mijn feest en hoe gaat het met je lianna ben je moe en heb je ook veel blaaren is het land mooi mis je nederland en het eten waar is je auto kom je op mijn verjaardag en neem je ook een kadotje voor mij alsjeblieft groetjes en kusjes katherine en ik mis je

  • 27 Oktober 2009 - 23:26

    Desiree:

    Het lijkt soms inderdaad 1 groot feest, maar het zal bij tijden ook flink zwaar zijn.
    Ik kan haast niet wachten tot je terug bent want het zal nu niet meer zo heel lang duren.
    Afgelopen zaterdag de 1ste Flal tocht gelopen en Johan Vellinga vroeg meteen enthousiast om je waarbenjij adres.
    En onderweg heb ik je adres ook nog uitgedeeld, hihi.
    Dus je hebt er weer wat meelezers bij:):)
    Die tocht was ook erg geslaagd, er deden 650 mensen mee heb ik gehoord.
    Nou Liana, geniet er morgen van bij je volgende mijlpaal!!!
    Groetjes Desiree

  • 29 Oktober 2009 - 11:56

    Akkeliene:

    Ik kreeg pas eergisteren jouw waarbenjij site van Jeannette, anders had ik er wel eerder eens wat opgezet natuurlijk! Maar 'better let as net' denk ik maar. Al 2000 km in de benen, echt geweldig! Heel veel succes en ik blijf je nu 'op de voet' volgen! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Voetreis

Wandelen naar Santiago de Compostela

Recente Reisverslagen:

28 November 2009

Epiloog

17 November 2009

Dag 111 Santiago

16 November 2009

Dag 110 Pedrouzo

16 November 2009

Dag 109 Melide

16 November 2009

Dag 108 Ventas de Naron
Liana

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 393995

Voorgaande reizen:

30 Juli 2009 - 22 November 2009

Voetreis

30 November -0001 - 30 November -0001

Wandelverslagen

30 November -0001 - 30 November -0001

Fietsverslagen

Landen bezocht: