Dag 91 Belorado - Reisverslag uit Agés, Spanje van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Dag 91 Belorado - Reisverslag uit Agés, Spanje van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Dag 91 Belorado

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

29 Oktober 2009 | Spanje, Agés


Het ontbijt in een grote herberg duurt altijd wat langer, er wordt een hoop afgekletst.
In Granon drinken we koffie en in Redecilla kopen C en ik fruit. Heb gemerkt dat als je dat overslaat de vermoeidheid toeneemt. C is een echte vleeseter en ik spoor haar aan meer fruit te eten. Ook zij is moe. Topsporters hebben natuurlijk hun vitaminen nodig.
In Viloria de Rioja is het restaurant gesloten. Bij het geboortehuis van Santo Domingo is wel een picknickplaats en iedereen heeft nog wel wat over van het ontbijt. Zoveel mogelijk opeten dat hoeft dan niet meer in de rugzak mee, eerst wel ergens anders maar dat is tijdelijk.
We trekken nog een klein sprintje naar Villamayor en daar is het dollen bij de fontein, waarvan het water niet drinkbaar zou zijn.
De laatste kilometers gaan langs de weg. Er rijden heel veel vrachtauto's soms geven ze ons support, hebben we wel nodig. Het is weer bloedje heet.
Voordat we naar de herberg gaan trakteer ik op een biertje. De 2000km moet natuurlijk gevierd worden.
We gaan voor een herberg met een zwembad, waar we met kleren en al in willen springen. Helaas de franse vrijwilligers hebben vergeten de boel schoon te maken.
Ik heb net mijn spullen uitgepakt of ze geven mij opdracht om van bed te veranderen. Er zijn maar 30 bedden in de kamer en zie het nut er niet van in. Ze hebben de verkeerde voor zich ik blijf waar ik ben. De stamtafelspanjaarden liggen in een deuk om mijn gemopper. Soms is het wel handig als je taal niet goed kent.
De stamtafelspanjaarden stellen voor om te gaan eten. Ik ben de enigste geinteresseerde. Het eten in de herberg is pas om 20.00 uur.
De wijn die bij het menu wordt geserveerd smaakt naar suikerwater en de heren sturen die terug. We krijgen nu een heerlijke rioja uit 1999. Het betere werk.
De ene heeft als hobby opera en de andere zegt dat hij dichter is en boeken heeft geschreven.
Cees je even willen goochelen op: santos vaquero cuerva of el carpesano ik ben een beetje nieuwsgierig.
Na het eten ga ik in de tuin mijn verhaaltjes schrijven. In de tuin ernaast, nou ja tuin, lopen kippen en konijnen. De duiven komen uit de vensters naar buiten. Groot is mijn verbazing als er iemand bij de woning arriveerd. Had niet gedacht dat het bewoonbaar was voor mensen.
Het gras bij de buren is altijd groener en in dit geval is dat ook zo. Een aantal dieren wil hier bij ons van genieten. We proberen ze te vangen, maar ze komen vanavond niet op tafel. Ze hebben deze keer geluk.
Ik ga nog wat lekkers halen voor het avondeten, met een tussenstop in de plaatselijke bar. Daarna is het gezellig aan de keukentafel met een stel uit Berlijn en natuurlijk met het lokale vocht.

  • 29 Oktober 2009 - 18:47

    Desiree:

    Hahaha, die is goed!!
    Het was even zoeken maar deze heb ik óók gevonden.
    Hier komt ie:

    Binnen in de kerk van Santo Domingo is een heel chique kippenhok met een levende haan en kip erin. Het verhaal gaat dat een pelgrim naar Santiago hier in een herberg belandde. De dochter van de waard werd verliefd op hem, maar pelgrims mogen daar niet aan toe geven. Ze was daar zeer kwaad om en stopte een zilveren schaal in de tas van de pelgrim. De volgende morgen werd hij betrapt op diefstal en opgehangen. Toen zijn ouders het lichaam kwamen ophalen was hij dankzij de H. Domingo weer springlevend. Toen ze dit in de herberg vertelden geloofde niemand hen. De man sprak: "Ze zijn net zo levend als de gebraden kippen hier op mijn bord." En zie, de kippen sprongen van het bord en liepen de herberg uit. Om dit te gedenken worden sinds die dag een kip en een haan in de kerk gehouden. Elke maand worden deze vervangen.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Agés

Voetreis

Wandelen naar Santiago de Compostela

Recente Reisverslagen:

28 November 2009

Epiloog

17 November 2009

Dag 111 Santiago

16 November 2009

Dag 110 Pedrouzo

16 November 2009

Dag 109 Melide

16 November 2009

Dag 108 Ventas de Naron
Liana

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 393942

Voorgaande reizen:

30 Juli 2009 - 22 November 2009

Voetreis

30 November -0001 - 30 November -0001

Wandelverslagen

30 November -0001 - 30 November -0001

Fietsverslagen

Landen bezocht: