Friese Meren Wandeltocht 5.5.2012 - Reisverslag uit Joure, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Friese Meren Wandeltocht 5.5.2012 - Reisverslag uit Joure, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Friese Meren Wandeltocht 5.5.2012

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

05 Mei 2012 | Nederland, Joure

Vandaag mijn vaste vrouwelijke wandelmaatje ingeruild voor een mannelijk exemplaar.
Het doel vandaag Joure. Het is weer een vroegertje vanmorgen, want we mogen op tijd starten.
Het is al druk op de Harddraversweg, eerst met auto’s die naar het parkeerterrein rijden en dan met wandelaars die nog een kilometertje warming-up hebben, voordat de start wordt bereikt.
Er staat al een lange rij wachtenden. Allemaal mensen die zich van te voren hebben ingeschreven. De last-minute inschrijvers kunnen zo doorlopen. Die mogen dan wel niet met de eerste startgroepen mee, maar ach voldoende tijd voor een bakje en een toiletbezoek is ook wat waard. Bovendien kom je dan ook nog een forumlid tegen.
Gezellig keuvelend lopen we met elkaar op. Bij de eerste drukke pauze verliezen we elkaar uit het oog en zullen elkaar jammer genoeg niet meer treffen.
Ondertussen is de jas al uit. Het zonnetje schijnt heerlijk.
In Idskenhuizen is een toilet zonder wachtrij, een uitkomst voor ons dames. Ik raak hier wel mijn mannelijk wandel exemplaar kwijt, die inmiddels een andere gesprekspartner heeft gevonden.
Samen met de Fryske topfotograaf en zijn huisgenoten gaat het verder. Het water links en de greiden rechts; Fryslan ten voeten uit.
We passeren nogal wat luxe optrekjes in Dijken, Langweer en Boornzwaag.
In de laatste plaats hebben we een leuke gedwongen pauze; we moeten over met een pontje.
Eerst maar een kopje soep gehaald en genoten van de heen en weer varende pontjes. Het gaat allemaal redelijk vlot. Er worden toch ongeveer 800? wandelaars overgezet.
Onder de A7 door krijgen we het zicht op de gebouwen van DE die overal bovenuit steken.
We krijgen nogmaals een versnapering, treffen nog wat bekenden en beëindigen ons tocht in park Heremastate, waar een klein bevrijdingsfestival is.
Aangezien er geen dansliefhebbers meer zijn wordt, na een afzakkertje, de thuisreis aanvaard.
Het is weer een goed bestede zaterdag geweest, met een mooie en prima uitgezette wandeling.