Genootschap van Sint Jacob 12.5.2012 - Reisverslag uit Sint Jacobiparochie, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Genootschap van Sint Jacob 12.5.2012 - Reisverslag uit Sint Jacobiparochie, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Genootschap van Sint Jacob 12.5.2012

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

12 Mei 2012 | Nederland, Sint Jacobiparochie

Vandaag geen wandelen, maar de activiteit van vandaag heeft er wel mee te maken.
Vrijwilliger in het informatiecentrum van het Friese Jacobspad en het Genootschap van Sint Jacob.
Samen met een andere Santiagoganger zullen wij vandaag de honneurs waarnemen.
Na wat instructies, staan we er alleen voor.
De koffie is gezet en de gasten kunnen komen.
Als eerste 2 bekenden van de Camino der Lage Landen. Zij willen op 1 augustus vanaf huis vertrekken, maar hier nemen ze de tijd. Er moet een heleboel bijgepraat worden.
Even later komen er ook 9 Jacobspadswandelaars binnen. De koffie is niet aan te slepen.
De groep van 9 vertrekt, maar niet zonder de beginstempel.
De volgende gasten komen binnen.
Door de enthousiaste verhalen wordt er een lid bijgeschreven. Deze dame gaat op 23 mei eerst met de fiets op pad en zal het laatste gedeelte lopen. Haar vriendin verblijdt haar met een Jacobsschelp.
Ondertussen komen er ook nog vakantiegangers de kerk bekijken en natuurlijk komen ze ook boven bij ook ons stekje.
Wij staan ze welwillend te woord.
Een bestuurslid van de Grote kerk om het hoekje om te zien hoe het ons vergaat. Hij trakteert ons ook nog op orgelspel.
Het is dan al 2 uur en gelukkig hebben nu tijd voor onze lunch.
Deze kunnen we rustig nuttigen, want er komen geen bezoekers meer. Er wordt echter nog wel een gevleugelde bezoeker geblinddoekt uit de kerk verwijderd.
Vervolgens is het tijd voor de “schoonmaak” alhoewel de term “schoon” voor niet iedereen gelijk is. ;)
De kasten gaan op slot, de kerk gaat op slot en de sleutels worden ingeleverd.
Het was een leuke en “drukke” dag. Volgende week maar weer eens wandelen.