Nieuwehorne 29.12.2012 - Reisverslag uit Nieuwehorne, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Nieuwehorne 29.12.2012 - Reisverslag uit Nieuwehorne, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Nieuwehorne 29.12.2012

Blijf op de hoogte en volg Liana

29 December 2012 | Nederland, Nieuwehorne

Sint Thomas Kuiertocht

Voor de eerste keer is het ook mogelijk om hier 25 km te lopen.
Vorig jaar was het ook een leuke tocht. Dus hij kan in de herhaling.
Vandaag moet helaas een deel van de route omgelegd worden vanwege de hoge waterstand, maar de route is er niet minder mooi om.
Bij de eerst wagenrust worden we getrakteerd op ranja met een koekje. Hier verzamelen zich al weer vele bekende wandelaars.
Later krijgen we een pepermuntje en prompt wijken we van de route af. We worden nageroepen, maar we weten wel waar we naar toe gaan; het kerkhof.
Hier is o.a. de grafkelder van de familie Van Limburg Stirum en een grafsteen zonder naam. Je vraagt je af wat het verhaal er achter is.
We lopen langs een drafbaan en het museum Belvedère komt in zicht. Het museum is geen officiële rustplaats, maar wij worden binnen gelokt door een bekend wandelkoppel.
Misschien is dit de laatste wandeltocht van dit jaar en dat wordt gevierd met een café complet.
Begerig kijk ik nog naar al die boeken, maar gelukkig is de tas te klein.
Bij Tjaarda slaan we de rust maar over en lopen genietend van de mooie huizen verder naar Katlijk. Hier is een nijverheidmarkt en in de kerk is muziek. Een wandelaarster wordt hier onder klokkengelui verblijdt met een persoonlijk cadeau.
We hebben nog een rust bij een tuincentrum en één van ons laat zich verwennen door een stoelmasseuse. Wij genieten ondertussen van de koffie met kruidkoek.
We gaan nog een slag om Nieuwehorne, een gedeelte van de Kiekenberg en dan komt het geluid van de klokken ons tegemoet.
Mooi om te horen, maar een hels kabaal.
We zien nog een man in een korte broek en de muts over het hoofd. Ik had het kunnen weten, het is een Belg (ik heb ze ook in de familie).
Nog een klein rukje tot de finish doen we slingerend tussen de gezinnen met kinderen door.
We besluiten niet te blijven hangen vanwege andere verplichtingen.
Als we naar huis rijden zien we de andere trochrinners nog “zwoegen”.

Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond en wandelzaam 2013