Elsloo 25.12.2013 - Reisverslag uit Elslo, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Elsloo 25.12.2013 - Reisverslag uit Elslo, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Elsloo 25.12.2013

Blijf op de hoogte en volg Liana

25 December 2013 | Nederland, Elslo

44ste Kerstkuier

Een mooi begin van de kerstdagen is de jaarlijkse Kerstkuier in Elsloo.
De rest van de familie bevindt zich nog in dromenland als ik in het schemer in de auto stap.
Er zijn nog ongeveer 60 personen die de wekker gezet hebben.
Onder begeleiding van 3 gidsen gaan we deze keer eerst westwaarts. Dan via een mooi graspad steken we de Monden over, een stukje fietspad en dan langs de Drents-Friese grens. Hier staat een mooie grenspaal, waar we wat over te horen krijgen en gaan dan verder over zand/modderwegen. Het heeft de laatste dagen nogal geregend en dat is te merken. Gelukkig is iedereen er wel min of meer op voorbereid.
Bij het Koopmansveentje staat de chocolademelk en glühwein ons al pruttelend op te wachten. We kunnen ons warmen bij de vuurkorven, maar dit is beslist niet nodig. De zon is ons vandaag goed gezind en houdt ons al een tijdje gezelschap.
Na het innerlijk versterkt te hebben gaan we door de nieuwe natuur van de Monden. De zwarte dames staan ons al op te wachten en zien toe hoe wij al ploeterend hun gebied betreden. We worden als aapjes door de dames bekeken, maar verder gaat hun belangstelling niet.
We krijgen regelmatig informatie over het gebied door een gids. Bijvoorbeeld over zeldzame planten, natuur, vroegere bewoners en over het Joodse werkkamp.
Het laatste stuk mogen over een weiland dat aan de kant behoorlijk vochtig is. De jeugd vindt het prachtig en geniet volop van water en modder.
Terug in Het Anker krijgen we heerlijke snert met roggebrood met spek en als toetje een prachtig gedicht dat door de Kerstman voorgelezen wordt.
Wij gaan naar huis, maar er zijn inmiddels al 200 wandelaars wakker en met dit weer zullen er zeker nog meer de wandelschoen of laarzen aantrekken.