Beilen 28.12.2013 - Reisverslag uit Elslo, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Beilen 28.12.2013 - Reisverslag uit Elslo, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Beilen 28.12.2013

Blijf op de hoogte en volg Liana

28 December 2013 | Nederland, Elslo

Beilerstroom Wandeltocht
Vandaag zijn er 2 wandeltochten in de buurt, maar de keuze valt dan toch op de tocht van de Flal.
Ik ga vandaag zonder Desiree op pad. Maar bij een tocht loop je nooit alleen. Vandaag gaan Fryslan en Groningen gezamenlijk op pad.
Het is binnen erg druk, dus de koffie sla ik maar over. De 35km is al weg, maar een grote meute 25ers staan al in de startblokken.
Als de routes uitgedeeld worden storten ze zich als “roofvogels” op de uitdeler. Nou, nou, zo kan het wel weer. De “roofvogels” zien niet dat er nog een uitdeler staat. Hier staan de wandelaars keurig op hun beurt te wachten en het mooiste is ook nog dat die de route eerder te pakken hebben. Haha, dat zal ze leren.
We lopen een stuk door Beilen. De kalkoen in het dierenparkje is niet gecharmeerd van al die drukte en steekt zijn staart omhoog. Hij heeft niet in de gaten dat hij daardoor nog meer aandacht krijgt.
We lopen door Brunsting. Hier is een bijzondere boerencamping waar de tenten aan de lijn hangen te drogen. Na de krokodil mogen we voor acrobaat spelen. Dit lukt iedere wandelaar, dus er zijn geen spectaculaire foto’s te maken.
Ik had op de Flal-site gelezen dat we door natte natuurgebieden zouden gaan. Pff dat zou wat worden, maar bij de Brunstinger Plassen valt het mee. Het is wel wat glibberig en zo groot is het gebied niet.
Via het moddervrije asfalt komen we na 9km bij de eerste rust. Minicamping de Tuinfluiter. Het Flalpersoneel heeft het maar druk, zelfs het Rode Kruis wordt ingeschakeld om de chocolademelk te roeren. Samen met, een met slagroom gevuld, kniepertje is het een heerlijke traktatie.
In het bos, waar de storm heeft huisgehouden vinden we een bijzonder voorwerp. Nietjes, verloren door de pijlenplakkers, die nemen we maar mee.
Na het Oranjekanaal gaan we door een laan met allemaal rododendrons, wat zal dat een mooi gezicht zijn als die allemaal in bloei staan.
De zon heeft ook zijn gezicht laten zien en verwarmt en begeleidt ons over een pracht stuk heide. Dit is genieten.
We genieten ook van de rust in Café de Dorpskern in Hijken. Binnen is het bommetje vol, maar met dit weer is buiten zitten geen probleem.
Na een kopje soep mogen we een stuk langs het Oranjekanaal lopen. Het zandpad geeft ons af en toe toch nog een beetje Flal-gevoel, blubber dus.
Eenmaal weer op de verharde weg ontdekken we een eier-automaat. Dit vereist een inspectie, het lijkt wel een Febo. We kopen niets, want eieren in een wandeltas is vragen om moeilijkheden. We kruisen een aantal keren het spoor Groningen-Zwolle. De vele langs denderende treinen worden dan ook enthousiast op de foto gezet.
Nog een paadje, een woonwijkje en we staan weer voor Brasserie de Linde.
Afmelden en dan speuren op de lijsten hoeveel Flal-kilometers we gelopen hebben. Mister Wandel staat nog steeds ongeslagen bovenaan, top hoor.
Na een versnapering nemen we afscheid van wandelaars maar ook van de vrijwilligers, die ons altijd zo’n leuke zaterdag bezorgen.