Zoetermeer 3.5.2014 - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Zoetermeer 3.5.2014 - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Zoetermeer 3.5.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

03 Mei 2014 | Nederland, Zoetermeer

Wandel-babbel-forumtocht

Buiten de Nijmeegse 4-daagse is er 1x per jaar een forumwandeltocht. De organisatie wordt door één van de forum leden georganiseerd.
Vandaag moet ik vroeg opstaan, om 6 uur. Om 7 uur de auto starten en die om 9.30 te parkeren in Zoetermeer. Hier zijn al een aantal forumleden present. Na een bakje pakken we de bus naar Delft, waar de rest op het station op ons staat te wachten.
We krijgen eerst een rondleiding door de stad met een deskundige gids. Helaas is dit veel te kort, want er is nog zoveel meer te zien en te vertellen. Ik kom zeker nog een keer terug, maar dan voor een paar dagen. Niet iedereen gaat mee wandelen. De sporen van gelopen Kennedymarsen zijn nog te vers. De gids en een wandelaarster gaan naar huis en 2 zijn vandaag fietsers. Wij gaan de stad uit. Hemelsbreed zullen we niet zo ver lopen, maar slingerend door het prachtige natuurgebied komen we wel op de geplande 25 km. De lunch gebruiken we bij een theehuis. Het is terrasweer, dus daar maken we dankbaar gebruik van. Dat er op een belendend terras een feestje is met gezang en vioolmuziek kan niet op ieders sympathie rekenen.
Na het goede genoten te hebben maken we de omgeving tussen Delft en Zoetermeer verder onveilig. Ik had niet gedacht dat je hier zo mooi kon wandelen. We nemen nog een rust op een picknickbank, er worden wat voetjes gelucht en dan moeten we toch weer verder. Opeens zien we de fietsers staan. Ze staan ons op te wachten met een verrassing. Beschuit met muisjes, een traktatie van een verse beppe. We laten het ons goed smaken en gaan 500 meter verder op het terras voor een natte versnapering. Hier meldt zich een verwoede niet-wandelaar met de auto. Er gaan een aantal dames mee terug en de rest gaat op voor de laatste 7 kilometer. De uitwerpselen van een paard, doet iemand een opmerking over zijn oma maken. Hij wordt later op het graspad hiervoor “gestraft”. Zijn veters blijven achter de haakjes van de schoenen hangen en er volgt een zachte landing. Tja.
Het graspad laten we al snel achter ons. Het is broedseizoen, we mogen het gebied niet in. Gelukkig heeft de organisator nog wat leuke paadjes voor ons in petto. Keiharde modderpaden, bospaden, boomstampaden, over droge sloten met boomstammen als brug en tot slot nog een touwbrug. We trotseren ze allemaal. Een nauw pad levert nogal commentaar op. Een wandelaar begint spontaan een liedje te zingen. De tekst komt overeen met een boek van Agatha Christie; toen waren er nog....? Gelukkig valt er niemand meer af.
Het laatste stuk gaat over het voormalige Floriadeterrein. Er zijn nog elementen te zien. Terug bij de woning van de organisator nemen we afscheid van een paar wandelaars die niet blijven eten. De vrouw des huizes heeft zich voor ons uitgesloofd. We krijgen een amuse en dan een quichebuffet met salades. We sluiten af met ijs en daarna is er ook nog thee en koffie met heel veel lekkers. Voordat we vertrekken krijgen we, een door de vrouw des huizes zelf gehaakt, Delfts blauw klompje sleutelhanger mee voor aan de tas.
Het was wat mij betreft een geslaagde dag. Leuk om een aantal bekenden weer eens te zien, maar ook om gezichten te hebben bij forumleden die tot nog toe alleen een naam waren.
Benieuwd waar we volgend jaar terecht komen.