Oldeberkoop 22.6.2014 - Reisverslag uit Oldeberkoop, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Oldeberkoop 22.6.2014 - Reisverslag uit Oldeberkoop, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Oldeberkoop 22.6.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

22 Juni 2014 | Nederland, Oldeberkoop

10de Wandeldag

Deze tocht is lekker dichtbij, maar de wekker gaat toch vroeg, want er mag om 8.00 gestart worden.
Ik tref een toekomstige pelgrim, die met volle bepakking gaat lopen en samen gaan we op pad.
Door het dorp naar de Dellboersterheide, een prachtig stuk natuur. Helaas komen we hier maar zijdelings, terwijl het broedseizoen al is afgelopen. Bij de Catspoele zijn op dit moment niet veel libelles te spotten, maar de kikkers hebben het hier goed naar hun zin. Het Diaconievene is het volgende stukje natuur. Vorig jaar zijn hier nogal wat werkzaamheden verricht, maar het wordt al weer groen.
De eerste rust dient zich al snel aan. We zijn in Egypte en worden verwend met een natje en een droogje (appelgebak).
Dan gaan we door hoog gras en padoverwoekerende heide richting de Tjonger. Om vervolgens kilometers van het uitzicht op het water te genieten.
Bij de brug aan de Balkweg wordt een kleine pauze ingelast, omdat de volgende nog lang niet in zicht is. De 40km lopers maken hier een extra lusje van 6km. Die moeten nog even langer op een stuk appelgebak wachten.
Wij lopen door Makkinga en treffen een paar “goudzoekers”. Ze vinden wel wat, maar rijk worden ze er niet van.
In Langedijke klop ik nog bij een kennis aan, voor een toiletbezoek. Helaas niet thuis.
Langs de Schaoppedobbe bereiken we de rust bij de ijsbaan van Elsloo. We worden hier weer verwend en mogen naar de grote natuur-wc om het hoekje.
Daarna worden we weer het bos ingestuurd. Als we eruit komen gloort aan het eind de verlokking van een terras. Wij kunnen ons niet aan deze verlokking onttrekken en er zijn meer wandelaars die hier neerstrijken.
Daarna is het nog een klein uurtje lopen tot het volgende terras voor de eindrust.
Het prachtige weer en de afwisseling van ondergronden en omgeving maakten het, ondanks de niet helemaal goede verdeling van de rustposten, een leuke tocht