Appelscha 25.10.2014 - Reisverslag uit Nieuw Appelsga, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Appelscha 25.10.2014 - Reisverslag uit Nieuw Appelsga, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Appelscha 25.10.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

25 Oktober 2014 | Nederland, Nieuw Appelsga

Turfgraverswandeltocht

Het FLAL seizoen 2014/2015 wordt vandaag geopend. Om 7.00 uur zit ik op de fiets. Het is nog donker, de windstopper is aan en voor de zekerheid de handschoenen meegenomen. Helemaal niet nodig, de jas kan voor Appelscha al los.
Bij Bouma zijn de eerste wandelaars er al en natuurlijk het bestuur en de werknemers voor vandaag.
De pijlenplakkers gaan al met de fiets (zonder licht) op pad. Ik mag na een bakje plaatsnemen achter de tafel. Flal-ers zijn ochtendmensen en de 50-ers zijn al volop aanwezig. Als de 40-ers verschijnen wordt het wat drukker en met de 25-ers is het poot aan achter de inschrijftafel.
Als dan eindelijk iedereen vertrokken is, krijgen we instructies en mogen we gewapend met tas, tang en prikker op pad.
Normaal is het duo-werk, maar vandaag is het een kwintet. Wel handig, want zo blijft er geen pijl verborgen.
Eerst lopen we richting het zwembad en dan over de Schapendrift langs de golfbaan. Hier heb ik nog eens een mooie (green)schade mogen regelen met ontsnapte paarden. We steken de Drentseweg over en lopen door een bosje, met een mooie vijver, waar ik nog nooit geweest ben. De volgende oversteek is de Opsterlandse Compagnonsvaart. Door een stukje nieuwbouw en dan langs de weg naar Ravenswoud.
We begaan een overtreding door een bordje Verboden Toegang art. zoveel te negeren om van een prachtige vijver te genieten. Via een omweg gaan we de Compagnonsbossen in. Hier staat zowaar nog een huis, nooit geweten, hoewel ik hier regelmatig kom. Voor de tamme kastanjes zijn we te laat. De andere kunnen de knoopjes van het fototoestel niet met rust laten.
In het dorpshuis van Ravenswoud zijn ze al aan het poetsen, een bakje hebben ze nog wel voor ons.
Verder gaat door het donkere bos met prachtig mos om uiteindelijk bij de 12 meter hoge uitkijktoren te komen.
De 2 jongsten trotseren de steile trappen om van het uitzicht te genieten. De iets minder jongen blijven beneden wachten.
Nog een paar pijlen en onze taak zit er op, we mogen nu tussen de rest van de 40 km wandelaars lopen.
We laten de mooie wijken (kanalen) achter ons en gaan langs een stukje "koffie eet appelgebak" route van Karst Berkenbos naar De Willemstad. Hier heeft in de jaren 60/70 een commune gezeten, die er nog al een uitbundig leven op na hield. Een buurman vond dit wel interessant en heeft toen een verrekijker gekocht.
Dan is het tijd voor soep in Café Hulst. Vroeger vaak gegeten, de kinderen kregen altijd een halve gehaktbal, want een hele gehaktbal had een enorm formaat.
We lopen tot het eind van de Bruggelaan en nemen dan afscheid van Elly. Zij heeft vanavond nog andere verplichtingen en het is toch nog wel een stukje rijden naar het zuidwesten van de provincie.
Wij gaan steeds meer de turbo inschakelen en er worden niet veel foto 's meer gemaakt. De jongste kan het goed bijhouden. Het gaat heuveltje op en heuveltje af. Langs de anarchistencamping, deze keer maar niet over het terrein om te "gluren" en dan komt het einddoel weer in zicht.
Desiree zit nog op haar plaats, het Flalbestuur natuurlijk ook en van de slotpauze wordt ook goed gebruik gemaakt.
Dan gaat ieder zijns weegs. Ik kom de laatste pijlenplukkers tegen en ben blij dat wij het eerste gedeelte hadden.
Thuis staat er een bos bloemen van manlief op mij te wachten. Een leuke beloning na 25 km lopen en 12 km fietsen.
Het was weer een echte topwandeldag; perfect wandelweer, prachtige route en het belangrijkste: topwandelmaatjes Albert, Charanda, Elly en Hanimuta die met mij de pijlen geplukt hebben. Bedankt.

• 27 Oktober 2014 - 22:55

Hanim:

Zoals altijd Liana, je hebt een leuk verslag geschreven. Ik moest vaak lachen bij het lezen.