Marum 27.12.2014 - Reisverslag uit Bakkeveen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Marum 27.12.2014 - Reisverslag uit Bakkeveen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Marum 27.12.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

27 December 2014 | Nederland, Bakkeveen

Kale Jonker Flalwandeltocht

Aan het eind van het jaar zijn er altijd volop wandeltochten. Soms te veel, want vandaag zijn er wel 3.
Ik kies voor de Flal tocht in Marum, niet al te ver rijden.
De 35 km lopers gaan al op pad en de 25 km lopers staan al te trappelen.
Ik schrijf me in en tref mijn wandelmaatjes. Een man die hoort dat er een Groninger bij is sluit zich bij ons aan en de rest van de dag zijn we met zijn 4en. Nou ja, 4? Er zijn nog een stuk of 370 wandelaars die van deze tocht gaan genieten.
Het winterweer heeft het Noorden niet bereikt, met uitzondering van de winterse Jan de Wind. Die zal ons de hele tocht gezelschap houden. In het begin werkt hij ons wat tegen, maar op het eind geeft hij ons wat steun.
We komen langs een prachtig mooi oud kerkje. Vroeger was hier in de buurt een nonnenklooster. We lopen een gedeelte van het naar de nonnen genoemd pad. We zullen over nog 2 paden gaan, het Leedaanzeggerspad en het Kale Jonkerpad. Wie daar meer over wil weten moet maar op de Flal-site kijken, want daar staan mooie beschrijvingen.
Onder de A7 zijn prachtige graffiti tekeningen. Langs het pad een gedenkteken uit WO II met een paar namen. Zij hebben de bevrijding niet mogen meemaken. Maar zij herinneren ons eraan dat wij hier wel in vrijheid mogen rondlopen.
We komen langs een stuk heide genoemd naar de laatste eigenaar Jilt Dijk. Ooit is hier een hele groep wandelaars verkeerd gelopen. Met als toegift een rondje van 5 km. We gaan er niet door de heide, maar mogen nog even van het asfalt genieten.
In Kornhorn, een klein dorpje met 4 kerken, worden we hartelijk ontvangen in het dorpshuis. Na het goede genoten te hebben, gaan we terug de kou in. De 2de helft zijn er volop zacht-voor-de-voetjes-paden. Modderpaden en weilanden, maar ze zijn prachtig gelegen in het coulisselandschap. Eén pauze is natuurlijk te weinig op 25 km, maar bij gebrek aan een locatie in de buurt worden we door de Flalwilligers hartelijk ontvangen bij een loonwerker. Er is keuze uit koffie, thee en bouillon. Allemaal gratis. En het is weer eens wat anders, rustend tussen en op het landbouwmaterieel.
De laatste 4km gaan weer door een weiland, over hekjes en langs de prachtige Coendersborch. Een mooi lang pad doet ons weer bij de start geraken.
De slotpauze slaan we niet over. Er wordt wat afgelachen, vooral om een filmpje dat nog niet van de smartphone verwijderd was.
We vullen het vocht wat aan en daarna nemen we afscheid. De meesten zien we pas over een week weer. De niet-werkenden gaan dinsdag en woensdag nog tochtjes lopen.
De Flalwilligers mogen 2 weken uitrusten. Wij gunnen jullie je rust en bedankt dat jullie zaterdags zo vroeg voor ons opstaan.

• 28 December 2014 - 11:18

Hans Wijnja: