Beilen 6.5.2015 - Reisverslag uit Beilen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Beilen 6.5.2015 - Reisverslag uit Beilen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Beilen 6.5.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

06 Mei 2015 | Nederland, Beilen

2de Drentse Hooglanden 4-daagse

Vorig jaar hebben we hier gelopen en dat is prima bevallen. We gaan dus weer naar Beilen.
Bij de start tref ik een Drentse wandelmaat en de andere 3 Drentse wandelmaatjes stappen uit de auto.
Even aanmelden en dan op pad. Buiten staat een verslaggever van RTV Drenthe. Eerst mag de middelste van de wandelfamilie haar verhaal doen en dan is de oudste aan de beurt. Ik ben benieuwd of we het nog terug kunnen luisteren.
Vandaag gaan we noordwaarts. Eerst gaan we een stuk langs de weg, maar dat kan niet anders vanwege snel- en spoorwegen. Daarna worden we het bos ingestuurd, langs de grafheuvels, weer over het spoor en even verder zijn we al bij de eerste rust in Hooghalen.
Als we weer op pad gaan staart de lucht ons dreigend aan, maar Jan de Wind zorgt ervoor dat we voorlopig nog zonder jas kunnen wandelen.
We zien de markeringen van het Westerborkpad en even later komen we langs het herinneringscentrum. De 30km gaat wel over het kamp. Wij niet, maar we komen er wel vaker overheen met een wandeltocht.
We moeten eigenlijk de telefoon uitdoen, vanwege het stiltegebied. Ik vraag mij af of er iemand geweest is die dat gedaan heeft.
We lopen langs prachtige bollenvelden en dan gaan we terug naar het asfalt. De lucht is weer donker en we krijgen een paar kleine spetters.
Het Mummelhuus is een mooie locatie voor een rust. Het haardvuur knettert gezellig, maar voor ons wandelaars is de warmte niet echt nodig.
Buiten gekomen wordt het toch wel echt donker. Er worden voorbereidingen getroffen, de telefoon ed. mag niet nat worden. De capes komen op grijpafstand en na 300 meter wandelen, moet we ze inderdaad gebruiken. Schuilend achter een schuur en uit de wind is het toch nog een gedoe om die dingen aan te krijgen. Dan gaat het volop in de wind en het water. Er komen zelfs enige hagelstenen, best koud aan de wangen. Onder het viaduct is het druk, maar wij lopen door. Het einde van de regen is in zicht en als we even later bij de finish aankomen is de kleding weer droog.
Nb. Later thuis de link van RTV Drenthe gevonden. Erg leuk om te horen.