Nieuwehorne 29.8.2015 - Reisverslag uit Nieuwehorne, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Nieuwehorne 29.8.2015 - Reisverslag uit Nieuwehorne, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Nieuwehorne 29.8.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

29 Augustus 2015 | Nederland, Nieuwehorne

Flaeijelkuier

Terwijl er een aantal collega wandelaars zich tegoed doen aan de Kennedymars Fryslan, gaan wij voor een rondje van een kleine 30 kilometer.
Een appje van een collega wandelaar meldt dat die vandaag gaat uitslapen, na een nachtelijke escape. Nou ja zeg, moet ik weer alleen op pad. Gelukkig wacht er toch nog een collega wandelaar op mij bij de start.
Koffie heb ik thuis al gehad dus we gaan direct op pad.
We komen over de Kiekenberg, een mooi stuk natuurgebied. Genieten van de bloeiende heide met de dauw nog op de spinnenwebben en gelardeerd met zonnestralen. Dit doet het eventuele aanwezige ochtendhumeur verdwijnen.
Na 7 km de eerste rust bij de startlocatie. Hier treffen we nog een paar collega wandelaars die voor de 15 kilometer gaan. Een blik op de route en dan gaan wij weer verder, want samenlopen is er vandaag niet bij.
Wij gaan op pad naar Katlijk. Onderweg worden we verrast met een glaasje limonade met koek, lekker met dit weer. In Katlijk is er een rust bij het kerkje. Hier zijn we vaker geweest met een wandeltocht, maar dan luiden de Thomasklokken. Vandaag is het rustig en krijgen we een kopje bouillon. Een groepje trekzak muzikanten in ouderwetse kleding brengen wat vertier. Natuurlijk wordt het kerkje bekeken.
Een bekende van het 4daagse forum heeft de wandelschoenen ook weer eens aangetrokken en sluit zich bij ons aan.
Gedrieën gaan we naar Oranjewoud. We lopen langs het mooie museum en komen dan in het Friese Haagje. We bewonderen de fraaie woningen die hier staan. Ik tref nog een paar bekende plaatsgenoten en maak een praatje.
Vervolgens lopen we langs mooie paadjes en passeren de Belvedère. We gaan niet al de trappen op en de Ecokathedraal gaan we ook niet bekijken.
We zien uit naar het terras in Mildam. Het is ook al behoorlijk warm geworden.
In Mildam zwaai ik naar een neef die in de auto voorbij komt, maar hij ziet mij niet. Maakt niet uit wij melden ons bij de controle en gaan lekker van de rust genieten. Een drankje en een ijsje en we kunnen er weer tegenaan.
We lopen door een stukje land van het Fryske Gea. Normaal hou ik niet zo van graspaden, maar dit is wel een mooi stukje. De paarden letten niet op de wandelaars en grazen rustig door.
Wij wandelen ook rustig door en bij het kerkje in Nieuwehorne krijgen we een broodje. Het kerkje is nu open en we gaan binnen kijken.
De organist speelt vrolijke Friese versjes. Er wordt volop meegezongen door de paar aanwezigen.
Dan is het eind in zicht. We melden ons af en strijken nog even op het terras neer. Het is er redelijk rustig, zouden die ander 350 wandelaars al naar huis zijn. Wij genieten na met een drankje en keren tevreden huiswaarts na een mooie afwisselende tocht.