Jubbega 28.3.2016 - Reisverslag uit Jubbega Derde Sluis, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Jubbega 28.3.2016 - Reisverslag uit Jubbega Derde Sluis, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Jubbega 28.3.2016

Blijf op de hoogte en volg Liana

28 Maart 2016 | Nederland, Jubbega Derde Sluis

2de Kompenijster Kuiertocht

Het is vandaag code geel, laten wij ons daar door tegenhouden. Voorlopig niet, dus de wandelschoenen aangetrokken en op naar Jubbega.
Getsje Postma (Ynset) organiseert hier voor de 2de keer een Paastocht. Vorig jaar was het prima voor elkaar en dit jaar gaan we het opnieuw beleven. Er zijn al een aantal bekenden in het MFC. Die zijn ook niet bang zijn voor code geel. We gaan op pad. Mooie modderpaden door boomwallen, afgewisseld met hardheid. Het begint te druppen, fijn is anders, maar niet genoeg om de cape aan te doen. Een paar kilometer later is het alweer droog en kunnen wij genieten van de eerste rust bij Koppejan. De regen zal ons vandaag niet meer lastig vallen. Iets anders is het met Jan de Wind. Hij wijkt niet van onze zijde, maar wat wil je ook met zo'n mooie route. Wij gaan langs de wijken, komen in Bontebok en uiteindelijk in Jonkersland. We laten ons de soep goed smaken. Er hangen prachtige vaandels. Na het goede genoten te hebben gaan we verder. Weidse gezichten en af en toe een zandpad. Door Gorredijk, waar we een dood lam betreuren, op naar de derde rust. We bestellen appelflappen en moeten daar vrij lang op wachten. Maar het is het wachten waard. Vers gemaakt en heerlijk warm, de damp slaat ervan af. Het laatste stuk worden de calorieën wel weer verbrand. We steken de Opsterlandse Compagnonsvaart over, die kilometers verder voor ons huis langs stroomt. We zien een hond achter eenden aanzitten. We denken dat hij een brede sloot niet overkomt, helaas. Hoe het afloopt kunnen we niet meer zien.
Wij zijn terug in Jubbega, nog een klein slagje door het dorp en we mogen onze beloning in ontvangst nemen. Degenen die thuis zijn gebleven en geluisterd hebben naar de weersvoorspellingen, nooit weer doen, jullie hebben een mooie wandeltocht gemist. Gelukkig kunnen jullie volgend jaar op 17 april in de herhaling.

Fotolink: http://myalbum.com/album/5uavNpdzh2An