Heerenveen Oldemarkt 31.3.2016 - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Heerenveen Oldemarkt 31.3.2016 - Reisverslag uit Oldemarkt, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Heerenveen Oldemarkt 31.3.2016

Blijf op de hoogte en volg Liana

31 Maart 2016 | Nederland, Oldemarkt

Jabikspaad

De laatste etappe van Fryslan en een nieuw begin in de Kop van Overijssel.
Dat staat voor vandaag op het programma.
De auto wordt in Oldemarkt gezet en na 2 overstappen, stappen de Zuid-Hollander en ik uit dezelfde trein in Heerenveen
Na een hartelijke begroeting gaan we op pad naar De Knipe. Hier staat een plaquette, die getekend en misschien ook wel gemaakt is door Syp Zeinstra. Hij en zijn vrouw zijn al in de 90-er jaren naar Santiago gelopen.
We raken aan de klets met een pelgrim, die daar vlakbij woont. Leuk zulke ontmoetingen en van zijn vrouw moet hij maar eens met de poetsdoek aan de gang om de plaquette schoon te maken. We nemen afscheid en lopen door Oranjewoud. Langs de adellijke begraafplaats Brongergea naar Mildam. Hier steken we de Tjonger over en belanden in de Stellingwerven, een Saksisch taalgebied in Fryslan.
We komen langs verschillende informatiepanelen en de Stellingwerfse wapens krijgen wat extra aandacht, ik woon hier tenslotte, dus een beetje chauvinisme mag wel.
ZH ontdekt een stempelpost en we nemen hier meteen een rust. Er komt een stukje in het livre d’or, dat al een aantal jaren niets meer op papier heeft gekregen.
Als we richting Oldeholtwolde lopen stopt er ineens een auto. Zouden we wat vergeten hebben? Maar nee het is een bekende wandeltrainster die potentiële kandidaten ziet voor de Waterlinie 2-Daagse. Helaas dan kunnen we dan niet, maar het is een leuke tocht en ik spreek uit ervaring. Volgend jaar maar weer op de agenda zetten.
Wij naderen Wolvega en daar wijken we van de route af. De laatste kans voor wat lekkers. Het wordt een viszaak, waar ook even kunnen zitten.
We komen nu niet door Sonnega, nou ja Klokkenstoelen genoeg gezien. Via een graspad langs het weiland komen we in de Lendevallei. Ik zie in de verte de sluis liggen, maar daar komen we vandaag niet langs. In de verte zien we ook de kerktorens van Oldemarkt.
Bij de brug moeten we beslissen of we verder gaan aan de zuidkant van de Lende of via het fietspad aan de noordkant. Dit is een veel mooier stuk zo langs het water en we kunnen verderop met een kettingveer naar de overkant. Ik vraag een dame uit de buurt of het veer er al ligt. Volgens haar wel, maar het gaat nogal zwaar om aan de overkant te komen. We gokken het er maar op en anders moeten we een paar kilometer extra. We nemen nog een rust op een bankje, nu moet de jas even aan vanwege de wind. We arriveren bij het veer en gaan aan de slinger. Na een aantal verwoede pogingen doet het veer zijn naam eer aan, volgens ons ligt hij aan de andere kant aan de ketting. Dan maar een omweg maken via de Driewegsluis. Bepaald geen straf, want het is hier een prachtige omgeving en zo kan ZH nog wat langer van Fryslan genieten.
We komen in de Kop van Overijssel en dan zit mijn taak als “grensoverzetter” erop. We sluiten af in het Hof van Holland en even later mag ZH in Steenwijk op de trein terug naar Zuid-Holland.

Fotolink: http://myalbum.com/LianaZuidema

• 03 April 2016 - 10:05

Bert De Jong:

Hoi Liana,

Je schrijft over de Opsterlandse Compagnonsvaart. Moet dit niet de Tjonger zijn?

Groet
    Bert

• 04 April 2016 - 21:31

Liana:

Je hebt volkomen gelijk Bert. Het komt vast doordat ik aan de Opsterlandse Compagnonsvaart woon ;)
    Ik zal het veranderen.