Beilen 28.4.2016 - Reisverslag uit Beilen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Beilen 28.4.2016 - Reisverslag uit Beilen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Beilen 28.4.2016

Blijf op de hoogte en volg Liana

28 April 2016 | Nederland, Beilen

Drentse Hoogland 4 daagse.

Voor de derde maal wordt deze 4 daagse georganiseerd. Dus vanmorgen om tijd opstaan om om 8 uur te kunnen starten. Fijn zo'n vroege starttijd. Als ik aan kom lopen tref ik een bekende, die van ver komt om hier te lopen. Dit naar aanleiding van mijn verslag van vorig jaar. Oeps, hopelijk wordt hij niet teleurgesteld. Ik ben alleen gekomen, maar er zijn meer bekenden. Fijn als je niet meer hoeft te werken, dan kan je dit soort dingen doen. We prijzen ons dan ook zeer gelukkig en vooral met het weer. Het is wel koud en de wind is af en toe scherp, maar de zon laat ons niet in de steek. Perfect wandelweer dus.
Vandaag staat Wijster op het programma. We lopen veel tussen de landerijen door. Veel verhard, maar ook af en toe door de blubber. In de verte zijn we "Wijster" al, niet het dorp, maar de enorme afvalbult en de verbrandingsoven. We pauzeren bij Westenenk, die altijd heerlijke eigengemaakte kruidkoek heeft. De volgende pauze laat niet lang op zich wachten en daar is het tijd voor chocolademelk met. Hier wordt ons groepje ook vergroot met 2 Buitenpostenaren. Gezamenlijk gaan we even later over stapstenen en dan 40 meter omhoog. Pff, dat is even afzien, maar het is de moeite waard. Prachtige luchten en vergezichten. Het Bezoekerscentrum wordt ook uitgebreid bekeken, om vervolgens aan de afdaling te beginnen. Daarna krijgen we zacht-voor-de-voetjes paadje. Een van de heren is zo galant om ons over een blubbergreppel te helpen. Degenen met lage schoenen kunnen net op tijd uit de blubber stappen, want het is kantje boord. Even daarna mogen we weer over het asfalt. We komen langs een oefencentrum van de brandweer. Verbrande huizen, auto’s, een trein en nog veel meer materiaal. Langs de afvalverwerking en een Stjonkfabryk. Hier verbranden ze kippenveren, tja lekker is anders. We kruisen weer het spoor. Het spoor is steeds in onze buurt. De gele treinstellen schieten met groet snelheid door het landschap. Volgens een collega wandelaar is het dan ook de rode draad van deze wandeling. Een spoor met een geschiedenis van Jodentransport en treinkaping. We staan er even bij stil.
Bij Camping de bosrand, waar we in de schuur genieten van een kopje soep. Helaas komen er nu ook wat druppen uit de hemel, maar we besluiten toch maar weer op pad te gaan. Een kilometertje verder schijnt de zon alweer, maar het regent nog wel. Vreemd gezicht, de schaduw van de paraplu. Maar dan is het al weer droog. Helaas zijn de asperges uitverkocht, dus deze keer moet manlief die missen. Er wordt nog een paraplu gevonden en dan zijn we alweer in Beilen. Langs het hertenkamp en nog een kruising en dan zijn we weer op de Markt. Nu mag je op de markt maar 2 uur parkeren, maar er is een wandelaar die wel heel veel geluk heeft, dat hij geen prent onder de ruitenwisser heeft. De parkeerschijf is zo snel niet te vinden, dus hij besluit de auto, na enig aandringen, toch maar te verplaatsen. €80 is wel heel veel geld. Na het afmelden, volgt nog de eindrust en dan gaan we tevreden naar huis. Morgen mogen we weer en dan hebben we een jarige in ons midden.

Fotolink: http://myalbum.com/LianaZuidema