Diever 26/27/28/29.5.2016 - Reisverslag uit Diever, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Diever 26/27/28/29.5.2016 - Reisverslag uit Diever, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Diever 26/27/28/29.5.2016

Blijf op de hoogte en volg Liana

26 Mei 2016 | Nederland, Diever

DrentsFrieseWold 4daagse

Deze 4daagse is dichtbij, dus ik besluit op de fiets te gaan. ‘s Morgens dwars door het DrentsFrieseWold kun je genieten van het geluid van de vogels, een schaap dat ook al wakker is en het knerpen van de fietsbanden over de schelpenpaadjes. Eerst een stuk over de weg en dat geeft geen problemen, maar op de paadjes begint het achterwiel te dweilen. Hopelijk geen lekke band onderweg, want dan worden het een paar extra kilometers vandaag. Een beetje extra tijd kost het wel en de wandelmaatjes zitten al smachtend op mij te wachten. Gauw inschrijven, bakje thee en dan op pad.
De rust in Wapse slaan we over, maar bij de Schaapskooi nemen we het er even van. We gaan over het Doldersummerveld. Prachtig is het hier en gelukkig is de zon niet zo fel. Bij Boschoord is het tijd voor soep en er worden wat blaren geprikt. Terug, door het bos naar de Schaapskooi. Hier splitst de groep in rustzoekers en doorlopers. We treffen elkaar later weer in Wapse en bij de finish. Dag 1 zit erop. Dan weer op de fiets naar huis, maar de fiets heeft kuren en lijkt wel een bakfiets. Anderhalf uur later stal ik hem in de garage en daar mag hij voorlopig uitrusten.
De volgende dag pak ik de auto. Een aantal van ons gaan voor de 20 km. Ik ook en dan ben ik ook wat eerder thuis, want er loopt nogal wat werkvolk om de deur en daar moet je soms ook een klein oogje ophouden.
In Wittelte hebben we min of meer een verplichte rust, er moet geprikt en geplakt worden. Na de koffie lopen we gezamenlijk naar de 2de rust en daar splitst de groep zich weer. 3 lopen door en de rest gaat aan de versnaperingen.
Het is vandaag een landelijke route veel weilanden, af en toe bos en langs het water. Mooie paadjes door boomwallen. Ook de volgende rust slaan we niet over en dan is het nog 5 km naar het Kasteel. Nog even nazitten en dan op tijd naar huis.
Dag 3 gaan we richting Hoogersmilde. Ik heb een lift, dat wordt na afloop aan de Leffe. We starten wat later, want de EHBO wordt een klein uurtje aan het werk gezet.
De route zal grotendeels door het bos gaan. De 1ste rust is het stempelen en dixien. We komen onderweg op een Belevingspad. Een uitkijktorentje, een kikker in de boom en een boomtrap. Bovenaan staat de televisietoren in hout. Dit vereist een nadere inspectie en we klimmen naar boven. Na de afdaling treffen we wandelmaatjes die het geluk gevonden hebben. Wij beproeven ons geluk bij de rust met een lekker kopje soep. We gaan een stukje terug op de route. We gaan nu grotendeels door het bos en dan is daar de laatste rust. Hier splitst de groep zich weer; hardlopers, middenlopers en blarenlopers.
Terug bij het Kasteel is het tijd om de voorraad Leffe te verminderen en zo op het terras te zien lukt dat aardig. We sluiten af bij Smaak die heerlijk eigengemaakt ijs heeft. Ook hier vindt de voorraad gretig aftrek.
En dan is het alweer de laatste dag. De groep is vandaag wat kleiner en gang zit er goed in. We zijn dan via het bos en de heide zomaar bij de eerste rust. Vandaag wordt die niet overgeslagen. Wat wel wordt overgeslagen is de tweede rust. De afstand naar de derde rust is maar een half uurtje extra. We zijn over een stuk Drenthepad gekomen. Op het zand is het behoorlijk heet. Nu mogen we het koele bos in. Bij de laatste rust worden de versnaperingen uit de tas opgemaakt, dat scheelt weer wat gewicht. Terug het koele bos in, op naar de finish. In Diever splitst de groep zich weer. Rustzoekers en ijsco-eters. Bij de finish is het een drukte van belang. Gelukkig is het nog steeds mooi weer en de muziek speelt uitbundig, al vond ik de slagwerkgroep van een dag eerder meer mijn smaak.
Vandaag geen afsluiting met Leffe, er moet nog gereden worden, maar een Radler is ook lekker.
Het waren weer 4 mooie gemoedelijke dagen en met mooie nieuwe routes. Volgend jaar de fiets eerst maar eens laten controleren.

Fotolink: http://myalbum.com/LianaZuidema