Nijmegen 18 t/m 25 juli 2015 - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Nijmegen 18 t/m 25 juli 2015 - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Nijmegen 18 t/m 25 juli 2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

18 Juli 2015 | Nederland, Nijmegen

4-daagse
Op zaterdag vertrekken van naar Nijmegen. We slaan onze tent op in Lent.
Daarna gaan we de stad in en later treffen we een Makkumer en gaan uit eten bij de Gelagkamer.
Op zondag bezoeken we eerst de 4-daagse dienst in de Stefanskerk. Het Ave Maria klinkt prachtig, jammer dat het orgel niets toevoegt. Natuurlijk wordt het 4-daagse lied gezongen. Na de dienst gaan we met J. en W. Aan de koffie. Daarna winkelen waarbij als eerste een paraplu wordt aangeschaft. Tja, plots regent het en de bescherming ligt aan de andere kant van de Waal.
Als we ons aanmelden op de wedren is het inmiddels droog. We treffen vele bekenden.
S’avonds eten we een hapje op de camping. Daarna gaan we naar de nieuwe brug. Samen met een aantal walkers gaan we de Sunset March lopen. Mijn broer en een andere veteraan lopen voorop. Erg indrukwekkend wat hier in WO II gebeurd is.
We proberen die avond een beetje op tijd op bed te gaan, maar andere campinggasten zijn behoorlijk luidruchtig en zelfs na aanmaningen van andere gasten is het pas na enen stil.
Maandag de stad weer in en een andere campinggast gaat met ons mee.
Een beetje winkelen en dan is de bijeenkomst van walkers4walkers; blauwe maandag. Leuk om iedereen weer te zien.
Na afloop een hapje op de camping en vroeg erin, gelukkig zijn de buren nu wel rustig. Dat is wat anders dan het personeel van de camping, maar na een opmerking van een wandelaar, houden zij zich ook koest.
Dinsdagochtend regen. Bij de start kan ik zo doorlopen. In Bemmel de gebruikelijke rust, waarbij er een klein stukje van de route wordt afgesneden. De ene deur in en de andere er weer uit. Onderweg naar Elst tref ik verschillende bekenden. Bij mevrouw Wiersma de gebruikelijke hartelijke ontvangst.
Daarna verder naar de Oase. Ook hier weer een hartelijke ontvangst. Met een groepje gaan we verder en even later sluiten er meer bekenden aan. In Oosterhout de laatste rust. Hier treffen we een bekende wandelaar die behoorlijk in het verband zit. Het lijkt erger dan het is, gelukkig.
Op de dijk is het behoorlijk benauwd, menigeen heeft hier behoorlijk last van. De beloning op de wedren smaakt dan ook heerlijk. Samen met C, G, I en L kletsen we na. Daarna weer naar de tent, even douchen en dan eten, dat lang op zich wachten, maar dan mogen we toch onder de wol.
Woensdag duurt het iets langer voor ik door de start ben. Ik tref de Wikkers bij de eierboer. Hier houdt wandelmaatje het voor gezien. De onderdanen willen niet meewerken. Heel jammer.
Ik loop verder met AHG. We nemen een pauze bij de Olat en daarna in Wijchen Zuid. Hier zijn de Wikkers ook. Gezamenlijk lopen we verder AHG en ik stoppen nog een keer bij de Oase, het is pannenkoekendag. De rest loopt door. Het wordt al weer erg benauwd en ik verwissel mijn sokken. In het waterkwartier wordt AHG aangesproken en dat levert voor ons een biertje op.
Op de wedren nog een in het gezelschap van M, E, G, I en L. We begeleiden E naar de bus en gaan dan weer op de fiets de Waal over.
Na het douchen, fietsen we naar het Witte Huis voor een maaltijd.
Donderdag een late start, AHG kan niet eerder met de bus. Bij de aardbeienboerderij gaan we voor de eerste rust. Onderweg weer vele bekenden en het vers geperste appelsap gaat er prima in.
In Plasmolen is het tijd voor soep en gaan de schoenen even uit.
In Breedeweg weer een pauze bij tante Annie, een voormalig logeeradres van AHG. Ook van mij in 2009 geslapen op weg naar Santiago.
In Groesbeek lukt het om een biertje te scoren. De man staat met een blikje op zijn hoofd te showen voor een paar dames. Dat kun je beter niet doen als er wandelaars in de buurt zijn. Hilariteit alom.
We gaan nog bij Dr. Pain langs en de Canadese begraafplaats wordt niet overgeslagen.
De Oase staat weer voor ons klaar met een natje en een droogje.
Op voor de laatste 8km. We treffen de FLAL mannen en maken hen ook wat bier afhandig. Het biersletten is begonnen en tot de finish lukt het aardig om wat extra inwendige smeerolie te verkrijgen. De nazit is daarom dan ook niet zo lang.
Alweer de laatste dag. AHG en ik gaan voor de heerlijke kersen bij Sint Walrick. Onderweg weer veel bekenden. In Lingen aan de pannenkoek en hier treffen we een gedeelte van de wandelfamilie. Wederom aan het versgeperste appelsap en door naar Cuijk. Hier treffen we de Wikkers. Gezamenlijk lopen we naar het punt waar de 30km erbij komt. Deze keer een snelle groet in de Oase en dan is het wachten op wandelmaatje.
Hij loopt alleen vandaag en dit zal zijn laatste 4-daagse zijn. Het worden 8 lange en emotionele kilometers. Maar ook het zijn ook hele mooie kilometers.
We hebben nog een gezellige nazit en dan moeten we toch echt afscheid nemen. Onderweg naar de camping gaan we snacken.
Op de camping een bekende camper en we kletsen nog even bij.
De volgende ochtend zijn we vroeg wakker. Het mooie weer is op en het begint steeds harder te waaien. Om 8.30 is de auto gepakt en begint de terugreis. Nog een stop onderweg en dan begint het gewone leven weer.