Zoutkamp/Dokkum 22.7.2018 - Reisverslag uit Dokkum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Zoutkamp/Dokkum 22.7.2018 - Reisverslag uit Dokkum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Zoutkamp/Dokkum 22.7.2018

Blijf op de hoogte en volg Liana

22 Juli 2018 | Nederland, Dokkum

Santiago aan het Wad Claercamppad.

Vandaag de eerste etappe van de Oostroute. Dit is het Claercamppad dat de beide Jacobspaden in Noord-Nederland gaat verbinden.
We zijn mooi op tijd bij de startlocatie, maar het ziet er wel heel stil uit. Een telefoontje wordt beantwoord met een voicemail. Wat nu, maar zoals altijd komt Jacobus met een oplossing. Eén van de pelgrims weet een adresje en daar is de koffie zo maar klaar. L. vertelt ons ondertussen het e.e.a. over Zoutkamp en de geschiedenis van het Lauwersmeergebied.
Dan gaat het het mooie Lauwersmeergebied in. Het is warm, maar niet alleen is Jacobus van de partij, ook Jan de Wind houdt ons gezelschap.
Als we een uurtje hebben gelopen, wacht ons een verrassing. G., “werkzaam” bij het genootschap, heeft de laatste maanden heel wat mails, inschrijvingen, de website ed. verzorgt. Hij wacht ons op met een grote pan met hamburgers. Ze zijn zo groot dat het wel gehaktballen lijken. Overgoten met een heerlijke jus, laat iedereen het zich goed smaken.
Verder gaat het richting Dokkumer Nieuwe Zijlen. De sluiswachter vraagt of we met de Nijmeegse 4-daagse bezig zijn.
Bij Herberg De Pater komen we voor de volgende versnapering. Om vervolgens langs het water richting het dorpje Ee te gaan. Bij de brug worden we opgewacht. De stempel van de regio Fryslan wordt gebracht. Ook de bourdon van de Middenroute wordt gebracht en die gaat, alleen vandaag, met zusje bourdon naar Dokkum. We gaan voor de laatste tussenstop en daarna door het dorp, wat een beschermd dorpsgezicht heeft. Niet iedereen heeft er oog voor en is druk aan het converseren met mede pelgrims. Via de Skieppereed verlaten we Ee om weer op het Jaachpad van het Dokkumer Grootdiep te komen. Dokkum komt in zicht. We verzamelen voor het laatste stukje door de stad om bij café Saint Jacques te komen. Er wordt het e.e.a. geregeld wat betreft het autovervoer en daarna nemen we afscheid, voor de meesten tot morgen.