Santiago aan het Wad - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Santiago aan het Wad - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Santiago aan het Wad

Blijf op de hoogte en volg Liana

31 Mei 2018 | Nederland, Leeuwarden

6 e etappe Leeuwarden / Stiens

Om geen gedoe te hebben met heen en weer rijdende auto's we vandaag van het openbaar vervoer gebruik te maken. Tja, daar hadden we ons zelfs over moeten bezinnen.

Het begint goed. We lopen over de tekeningen van “Escher” naar de Mc Donalds voor koffie en onze eerste stempel.

Daarna gaan we langs de putdeksels in de Jacobsstraat naar de grote Jacobijnerkerk. De deur is dicht, maar er is ook een achter ingang. De beheerder is aanwezig en is ons zeer ten dienste met een stempel. We mogen de kerk bekijken, waar een expositie in opbouw is.

We lopen aan de overkant van de Prinsentuin, langs het hospice naar het Rengerspark.

Aan het eind van het park gaan we naar de Stenden Hogeschool, denken we. Het is de NHL. We steken het plein over naar Stenden en komen we in het hotel. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar we vertrekken met een sticker, maar helaas zonder stempel.

Door de wijk Bolgaard, langs de kinderboerderij. Hier heb ik in een ver verleden vaak gespeeld.

Waarschijnlijk is het verleden nog niet van invloed, willen we lopen verkeerd. Ik noem dat anders lopen. We komen langs ons huis uit de jaren 60. Toen was er nog geen bos, maar nu wel. Heerlijk zelfs in de schaduw lopen. We komen weer op de route en gaan over een pad door het land.

Dekemastate in Jelsum is de volgende halte. Eigenlijk zijn ze dicht, maar er is toevallig iemand aanwezig. We krijgen koffie en een stempel en mogen op de veranda ons broodje opnemen. We beloven de medewerkster de boel op te ruimen, zij gaat ook lunchen.

Van Jelsum naar Cornjum naar de volgende staat. Bij de Martenastate helaas geen stempel. Alleen de hond is thuis. Dan maar door naar Britsum. Het stempeladres is niet thuis. Dan maar naar de sleutelhouder van de kerk. Die is wel thuis en laat ons de kerk zien. We klimmen zelfs op de zolder boven de gewelven. Ook gluren we in het livre d'or en ontdekken een bekende naam, die onlangs hier in de kerk de nacht besteed. Na de fel begeerde stempel gaat het verder.

In Stiens gaan we over de route van het veel bezongen Dokkumer Lokaeltsje.

Bij Piter Jelles eatcorner tijd voor een versnapering en, jawel, een stempel. We zien dat de bus beperkt wordt beperkt, volgens Ov92. We scharrelen nog wat door Stiens op zoek naar een stempel en belanden dan bij de bushalte. Hier zitten we niet lang, want we worden erop geattendeerd dat de bussen staken. Balen. Teruglopen naar Leeuwarden is natuurlijk een optie, maar de gitzwarte lucht voorspeld niet veel goeds. Regen is niet zo erg, maar onweer is een ander verhaal.

Omdat één van ons in Stiens heeft gewoond, heeft hij daar nog wel wat verbinding en via hem lukt het om een ​​taxibusje te krijgen. Die brengt ons in de stromende regen terug naar Leeuwarden, waar de trein gelukkig wel rijdt.

Fotolink: https://myalbum.com/album/6zDk0AOcjFuH