Santiago aan het Wad - Reisverslag uit Sint Jacobiparochie, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Santiago aan het Wad - Reisverslag uit Sint Jacobiparochie, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Santiago aan het Wad

Blijf op de hoogte en volg Liana

07 Juni 2018 | Nederland, Sint Jacobiparochie

etappe Steins / Sint Jabik
Vandaag is het openbaar vervoer op orde. Trein en bus brengen ons naar Stiens. Eerst naar de bakker voor koffie met oranjekoek, het is tenslotte de laatste etappe.

Na het goede genoten te hebben en een stempel gaan we op pad naar het volgende stempeladres. We zijn echte stempel fetisjisten geworden. Op het adres iemand anders te wonen, maar hij wil wel stempeladres worden. De gegevens worden genoteerd voor de Stichting en dan gaat het de weidse wereld in.

In Finkum ontdekken we de nieuwe refugio van Wieb Koehoorn, helaas ze zijn aan het werk. Het lukt een wel om een ​​toilet te bezoeken bij een Santiago fietser. Hij weet een mooier route. We gaan dan ook niet langs het klooster Mariengaard, dat er toch niet meer staat en gaan over Oude Leijen. Het water van de Elfstedentocht houdt van ons gezelschap.

Via een prachtige fietspad bereiken we Oudebildtzijl en brengen een bezoek aan de Aarden Plaats.

We krijgen een stempel en nog een verhaal over een expositie in bewoordingen. In de Vlindertuin is het goed toeven, maar we gaan toch voor het café. We willen soep. Helaas zijn ze nog niet open, maar de eigenaar wil ons wel van koffie voorzien. We gaan door Nieuwebildtzijl waar een bordje ons goede reis wenst om vervolgens ruim 6 kilometer over de dijk te wandelen naar Zwarte Haan. Het Finisterre aan het Wad. Hier tref ik nog een bekende en dan is het tijd voor soep. Het is inmiddels 3 uur, dus er moeten wat appjes verstuurd worden omdat we zeker wat later thuiskomen. Uiteindelijk krijgen we ook hier een stempel. We laten de route voor wat hij is en nemen het fietspad door het land. Dit houdt wel in dat wat langer over de Oudebildtdijk moet lopen. Dit is de langste straat van Nederland, namelijk 12 kilometer. Op zich is het leuk om te lopen, maar ze houden er hier wel van om het gaspedaal in te trappen. Niet geschikt voor een grote groep dus, straks bij de laatste officiële etappe. Dan is daar toch het fietspad naar Sint Jabik en de watertoren en kerktoren verwelkomen ons al uit de verte. De kerk is natuurlijk dicht, maar we gaan naar Klaske van B&B de Jacobshoeve. Zij voorziet ons van de felbegeerde laatste stempel en dan is het Jabikspaad voltooid en klaar voor Santiago aan het Wad in juli. Het openbaar vervoer is ons vandaag goed gezind en brengt ons daar waar we willen zijn.
Fotolink: https://myalbum.com/album/QXaKdGk0UrzV