Egmond Wandelmarathon 21 en 22.1.2012 - Reisverslag uit Egmond aan Zee, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Egmond Wandelmarathon 21 en 22.1.2012 - Reisverslag uit Egmond aan Zee, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Egmond Wandelmarathon 21 en 22.1.2012

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

22 Januari 2012 | Nederland, Egmond aan Zee

Na 2 jaar deze tocht gemist te hebben, besloot ik na de aankondiging op het 4-daagse forum mij toch voor de 4de keer op te geven.
Omdat het toch 2 uren rijden is (net zo ver als Nijmegen) heb ik er maar een weekendje uit van gemaakt.
Vrijdagmiddag op pad. Na een weerzien met een oude bekende in Anna Paulowna, was ik op de afgesproken tijd bij den B&B.

Tja, en wat doe je doen op een zo’n avond van te voren.
De Fryske topfotograaf en zijn grootste fan opzoeken in een plaatselijk restaurant. Gelukkig mocht ik aanschuiven. Het werd nog veel gezelliger toen er nog een aantal friezen in het etablissement binnentraden.

Daarna naar Zuiderduin om een kopje thee te drinken met een hyves vriendin uit Alphen aan de Rijn en dan mooi op tijd op bed.

Zaterdagmorgen “vroeg” op en met mijn Brabantse huisgenote naar de sporthal gewandeld.
De forummers worden direct gespot, ondanks dat ik er 1 nog nooit in het echt heb gezien.
Na wat belpogingen zijn ook Spatoes en Wpunt van de partij.
Los gaat het, ook van boven. Sommigen besluiten om de cape aan te doen en die raken we dan ook voor de eerste 3,5 kilometer kwijt. Dat wordt goed gemaakt met een bakkersversnapering en dat smaakt lekker bij het gratis kopje koffie.
De wind blaast ons over het strand en we zien het gestrande schip in de verte liggen.
Bij volgende stempelpost worden mandarijnen en snert (erwtensoep) aangeboden.
We mogen nu op de terugweg aanvaarden in de beschutting van de duinen.
Na afwisselend door “kaal” duinland en bossen gelopen te hebben komen we bij een stempelpost waar onze Zoetermeerder deelnemer zijn hart kan ophalen bij het koor met de gouden keeltjes.

Wij krijgen hem nog wel zo ver dat hij met ons de glühwein nuttigt en verschijnt voor een groepfoto, maar daarna verliezen wij zijn aandacht.
Voor hem veel te vroeg, lichten wij onze hakken , we zijn wel wat soepeler geworden door de warme wijn, maar het is natuurlijk nog geen terrasweer. Gelukkig treffen wij elkaar weer bij de broodjes met warme worst.
Ik verlies mijn fototoestel, maar een vriendelijke dame bespaart mij € 100, -.

De laatste kilometers moet dan toch het lalala-boekje te voorschijn komen om te zien wat voor beren de dochter van liesje73 tegenkwam. Voor degenen die in het bezit zijn van een dergelijk boekje: bladzijde 15.

Dankzij onze voorzanger zijn we zo maar weer in Egmond. Daar mogen we bij de laatste stempelpost genieten van de drumband, snoeppaprika’s en een flesje water.
Gelukkig hebben ze in de sporthal iets alcoholisch en de voetjes gaan even van de vloer.

De Zuid-Hollanders worden weer opgehaald door hun privé-chauffeuse en wij “proppen” ons in een pinda voor een gezellige afsluiting in Duinvermaak in Bergen.
Het “licht” gaat voor mij bijna uit . Maar ik heb deze avond een privé-chauffeur en die brengt mij bijna voor de deur. Bedankt AGS
Na een lekkere warme douche, besluit ik om niet meer uit te gaan.
De voetjes gaan languit en de thermosfles gaat leeg.

De volgende dag hetzelfde ritueel. Alleen is de groep nu gehalveerd.
Gelukkig heeft C. alleen last van de spieren en gaat ze toch voor de 2de 21km.
Jan de Wind heeft vandaag geen zondagsrust en hij brengt ook nog wat nattigheid.

Alweer gratis koffie bij onze eerste stempelpost. Ik mag nog even op de hondjes passen van onze Fryske fotograaf en dan gaat het verder over het heerlijke strand.

Onze Zoetermeerder heeft het koud. Het is winter en dan laat je natuurlijk je handschoenen thuis. We zetten samen even de gang erin en dan is het gedaan met de kou.

Op de kerf gaan we na onze paprikaatjes verder voor de bergetappe. In het dal is het tijd voor de glühwein en de Fryske dúmkes. En dan komt alweer het lalala-boekje tevoorschijn.
Er worden een paar liedjes gezongen, maar onze Zoetermeerder heeft er behoorlijk de sokken in en dus zijn we onze voorzanger kwijt.

In Bergen aan Zee is het tijd voor soep, helaas is er alleen maar snert. Er is iemand die daar geen liefhebber van is en later bij de visboer frites haalt. Dat doen wij volgend jaar ook.

We hebben al weer 13km gelopen en na wat geklauter mogen we genieten van getrommel en daarna van een draaiorgel.

Zoals gewoonlijk zit het venijn in de staart. We gaan nog door rul zand, een aantal keren omhoog en omlaag. En als afsluiting mogen we de laatste duin bedwingen bij windkracht ? (erg hard).
De sporthal ligt aan onze voeten. We zitten nog een beetje na. C gaat voor een massage. En de Zoetermeerder en ondergetekende aanvaarden de lange thuisreis.
Het was een gezellig weekend. Gelderland, Zuid- en Noord Holland en Fryslan in 1 groep.
En natuurlijk nog een heleboel anderen
Volgend jaar weer.

foto's: