Arnhem 9.9.2012 - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Arnhem 9.9.2012 - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Arnhem 9.9.2012

Blijf op de hoogte en volg Liana

09 September 2012 | Nederland, Arnhem

John Frost Memorial Walk
Sinds vorig jaar is het wandelen ook een onderdeel van de BridgetoBridge Hardloopwedstrijd.
Elly en ik besluiten dat we dit ook maar eens mee moeten maken, al moeten we hiervoor wel vroeg uit de veren.
Omdat er nogal wat deelnemers (4500) aan de hardloopwedstrijd meedoen, lijkt het ons verstandiger om met de trein te gaan.
Ik pik Elly op in Wolvega en in Zwolle kunnen we pas op de trein stappen (zondagdienstregeling) die naar Arnhem gaat.
De startlocatie is vlot gevonden en dan mogen we over de John Frost brug langs de Rijn richting Driel lopen.
Speciaal voor deze tocht blijft het Drielse Veer een dag langer in de vaart.
Aan de overkant is onze rustpauze en het begint al behoorlijk warm te worden. Helaas is hier geen toiletvoorziening (zal meegenomen worden bij de evaluatie). Gelukkig is kasteel Doorwerth niet ver en die wordt dan ook van binnen bekeken.
Was het tot nu toe vlak, worden we getrakteerd op een mooie en lange helling de Boersberg op. De uitkijktoren slaan we maar over.
Via de bossen, met picknickbank, langs een paddenstoel met wel een doorsnee van een meter en Westerbouwing dalen we een steile trap af naar beneden. Hier komen we voor de 2de keer bij de rustpost, die we maar overslaan.
In Oosterbeek krijgen we een heel mooi stuk van de route; de Oorsprongbeek. Watervalletjes, bruggetjes en bos. Prachtig, maar daar waar het water naar beneden valt, betekend dat ook hoogteverschil. Ook dit lukt weer prima. Als beloning volgt een leuk terras, waar het (alcoholvrije) bier de helft kost van de koffie.
Bij het Airborne museum waar we een beetje rondstruinen, gaat het door een park en gelukkig alweer een bosrijke omgeving naar de oude kerk. Een enthousiaste vrijwilliger maakt ons heel wat wijzer over de geschiedenis van de kerk en dan vooral over WOII. We moeten hem wat afremmen, want we het is nog wel een uurtje lopen.
Het laatste stuk is helemaal verhard en gaat via de bebouwing van Oosterbeek naar Arnhem.
Iets minder interessant, al kunnen de bewoners wel genieten van het mooie uitzicht.
En dan is daar zomaar ineens een waterkraan, speciaal voor de dorstige voorbijganger. Toppie.
Nog een stukje over de kade en we zijn weer in het stadhuis. Hier raken we aan de klets met een paar (LDW)wandelaars uit Utrecht en Noord-Holland, die ook lid zijn van de Flal.
Later treffen we ze weer op een terrasje en zitten nog gezellig even na.
Helaas moet iedereen nog een “stukje” reizen, dus we nemen afscheid en na een paar uurtjes later zijn we weer thuis.