Rotterdam 11 en 12 februari 2013 - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Rotterdam 11 en 12 februari 2013 - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Rotterdam 11 en 12 februari 2013

Blijf op de hoogte en volg Liana

11 Februari 2013 | Nederland, Rotterdam

NS-Wandeling

We mogen een paar dagen in Rotterdam vertoeven.
’s Morgens in alle vroegte breng ik dochterlief naar Schiphol en voor de spits ben ik weer terug op ons kattenoppasadres.
We besluiten de NS-Wandeling te maken die langs de woning komt. We lopen door het historische Delftshaven, vervolgens over het Lloyd Multiplein naar de St.Jobshaven en langs de Parkhaven komen we bij de Euromast.
Ik zou wel naar boven willen, maar omdat het wat bewolkt is moet het maar een andere keer.
Het park is afgesloten voor China Light, een lichtshow vanwege het Chinese Nieuwjaar. We kunnen via het hek wel genieten van de prachtige figuren, maar de lichten zijn nog uit.
Langs het water komen we in de Veerhaven. Hier nemen we de watertaxi naar de overkant en gaan lunchen bij Hotel New York. Het vroegere hoofdkantoor van de Holland-Amerika-Lijn.
Van de zogenaamde recessie is hier niets te merken, maar gelukkig vinden we nog een tafeltje aan het raam. Wel wat tochtig zo’n oud gebouw.
Na de lunch gaan we weer door weer en wind. Pff wat waait het daar in Rotterdam. Het vriest nog steeds, want de ijspegels hangen nog aan een gebouw en door de wind is de gevoelstemperatuur heel ver onder nul. Maar we gaan door, we zijn goed gekleed en we lopen ons wel warm.
Er wordt hier volop gebouwd, die mannen hebben wat te stellen met dit weer, ik zou daar niet graag bovenin die wolkenkrabber werken.
Wij gaan verder langs de Erasmusbrug, over de mooie oude Koningsbrug en dan over de enorme Willemsbrug.
We komen bij de Oude Haven, hier is Rotterdam ontstaan. Op de achtergrond de kubuswoning en het potlood.
Via de Wijnhaven komen over een pontonbrug in het Havenmuseum, prachtig al die oude schepen en machines.
De kou doet ons besluiten de economie wat te stimuleren en een café is snel gevonden.
Nadat we weer zijn opgewarmd lopen we nog een stukje door het Museumpark om daarna op het Eendrachtsplein de rest van de route te bewaren voor morgen. Het een beetje begint te sneeuwen en dat aanschouwen achter de ramen van een etablissement.
Als het droog is geworden lopen we in etappes via de Nieuwe Binnenweg naar ons slaapadresje, waar de dames met 4 poten ons van harte welkom heten.
De volgende dag lopen we het vervolg van de route in omgekeerde richting. We lopen nu op het jeneverpad, wat we maar niet volgen, al past het wel bij dit weer.
Het nieuwe centraal station wordt door ook nog aanschouwd, dan nog langs een beeldenreeks en dan is de route compleet.
Daarna is het tijd om de markt te bezoeken. Manlief die geen ervaren wandelaar is, maar het toch lang heeft volgehouden, wordt in een etablissement achtergelaten. Ik ga koopjes scoren op de markt en ‘s avonds gaan we nog lekker uit eten.
De volgende dag genieten we nog van het Chinese festival en een pelgrimsmaaltijd. Donderdagmorgen is het haastje-repje naar huis om de sneeuw voor te blijven.

Foto's :