Surhuizum 27.12.2013 - Reisverslag uit Elslo, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Surhuizum 27.12.2013 - Reisverslag uit Elslo, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Surhuizum 27.12.2013

Blijf op de hoogte en volg Liana

27 December 2013 | Nederland, Elslo

Slach om’e toer

De kerstrolletjes moeten er weer af, dus de wandeltocht Slach om’e toer komt zeer gelegen en mag hier dus voor zorgen.
De weergoden moeten ook van hun kerstcalororieën af en ook zij gaan zich vandaag eens goed inspannen.
Gelukkig vind ik mijn regenbroek in de kofferbak van de auto. Samen met jas en hoed ben ik waterproof.
We zijn vandaag met ons drieën. We gaan voor de middenafstand, het moet natuurlijk wel leuk blijven.
De omgeving is prachtig. Veel coulisselandschap, maar ook ruimte met vergezichten. Hoewel die vandaag wel wat extra inspanning kosten.
De eerste rust is bij een boer. We krijgen koffie met krenten- of suikerbrood. Er staan zelfs terrasverwarmers, wat een service.
Verder gaat het. We steken het Van Starkenborghkanaal over. Via de landerijen en een mooi sluippaadje komen we in Strobos. De herberg op het hoekje is open, dus we gaan de economie stimuleren. De volgende rustpost gaan we alleen maar een stempeltje halen. Ook het aanbod van een lieve mevrouw om daar koffie te drinken slaan we af.
Hadden we tot nog toe meest zij- en rugwind, nu krijgen we de volle laag. Ik vind het heerlijk zo tegen de wind in te lopen, mijn gezelschap denkt daar iets anders over.
Gelukkig is er nog een rustpost met chocolademelk en oliebollen. Die wordt natuurlijk niet overgeslagen. Het is gezellig in het kleine oude kerkje, maar we moeten nog een klein rukje; van Petersburg naar Surhuizum.
De bomen langs de weg, waarvan vele ziek zijn, geven een beetje beschutting tegen Jan de Wind.
Terug in het dorpshuis krijgen we nog een kop snert en een pracht van een medaille.
Wat een prima verzorging, morgen maar weer op pad want op deze manier gaan de kerstkilootjes er niet af.
En ondanks het slechte weer, waren er vandaag toch nog 224 bikkels.