Rolde 4.10.2014 - Reisverslag uit Rolde, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Rolde 4.10.2014 - Reisverslag uit Rolde, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Rolde 4.10.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

04 Oktober 2014 | Nederland, Rolde

5de Aa- en Hunzetocht De Zwaluwen

Het was de bedoeling om 15km te gaan lopen, maar omdat de herstellende vandaag wat anders had, kunnen we ook wel 20km doen.
Vanmorgen staan 2 wandelaars bij mij voor de deur. We stappen bij Hinke in en die brengt ons veilig in Rolde.
Er is nog tijd voor een bakje. Zoals gebruikelijk zijn er al vele bekenden. Een Groninger besluit dat hij liever 20km loopt met 3 dames, dan 30km met 2 heren.
We lopen vandaag een rondje Grolloo. Door een nieuw, nog maagdelijk tunneltje, onder de N33 door. We vragen ons af hoe lang het zal duren voordat de graffitikunstenaars dit tunneltje ontdekt zullen hebben.
We lopen een prachtige route en zijn na 2 uurtjes in Grolloo. Het museum van Cuby & The Blizzards krijgt een snelle blik naar binnen en Café Hofsteenge wordt met een langer bezoek vereerd. Voor C&B moet maar eens een apart ritje gemaakt worden.
Als we het dorp uitlopen, zien we zowaar Jacobus de Meerdere in een weiland staan. Hij wordt aan een nadere inspectie onderworpen en het is wel duidelijk wat het gespreksonderwerp is.
Dan volgt een prachtig terras aan een meertje. Het is van een outdoor klimpark. Omdat we nog maar een kilometer hebben gelopen, genieten we alleen even van het uitzicht. Een pijl die verkeerd om hangt, wordt gecorrigeerd en door het bos gaat het verder. Hoewel de grond over het algemeen nog erg droog is, is het pad af en toe blubberig. We lopen langs een prachtige zandafgraving, met volop paddenstoelen langs de kant.
Bij Café Halfweg, we zijn dan al ver over de helft, genieten we een uurtje van het terras en van een soepje. Op Dierendag is dat heel toepasselijk champignonsoep.
Er komen nogal wat 30 km lopers zich melden. Die hebben dat snel gedaan, denken we. Verderop de route blijkt dat zij nog een extra lusje hebben. Wij steken de weg over. We komen door een bijzonder kampeerbos met 2 enorme kuilen. Ze lijken gegraven, maar we kunnen ons niet voorstellen waar die voor dienen. Bij het Hof van Saksen is nog genoeg vertier en wij bewonderen de mooie huisjes.
Terug in Rolde raken we aan de praat met 2 wandelende rollatordames. Zij zijn ook gek op wandelen en doen iedere dag een rondje. Dat wandelen gezond is blijkt wel, want de ene dame is 92, de andere dame is 97 jaar en de bovenkamer is ook nog prima in orde.
Zouden wij over 25/30 jaar ook nog zo kwiek zijn. Laten we het hopen, maar het genieten stellen we niet uit.
Vooral vandaag met een prachtige tocht, volop zon en zomerse temperaturen. Wat wil een mens nog meer.