Ruinen 6 december 2014 - Reisverslag uit Ruinen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Ruinen 6 december 2014 - Reisverslag uit Ruinen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Ruinen 6 december 2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

06 December 2014 | Nederland, Ruinen

Tigo 32ste Winterkwartet

Het is weer eens druk in Ruinen, maar mijn vaste parkeerplaats is nog vrij. Even het steegje door en een paar stappen en dan loop je tegen de eerste wandelaars aan die al in de startblokken staan.
We laten ze gaan en genieten nog van een bakje. Achter de meute is volop ruimte, om te lopen en foto's te maken. We steken de Ruiner A over en lopen tussen de weilanden en boerderijen. Het heeft een hoog Witte Wieven gehalte met de mist zo over de landerijen. Bij het Commissaris Cramerpad krijg ik te horen dat deze Commissaris ervoor gezorgd heeft dat Drenthe veel meer aaneen gesloten fietspaden heeft gekregen. Op fietspaden kan ook gelopen worden, dus meneer Cramer, onze hartelijke dank.
Als we bijna weer de Ruiner A passeren worden we ingehaald door 40 km lopers, die al een klein lusje extra gelopen hebben. Er zijn op dat moment heel veel fotografen, dus er wordt wat afgeschoten.
En zo is daar al weer de rust op de startlocatie. Na het nodig nat en droog gaan we weer op pad.
Nu komt het mooiste gedeelte van de route. We gaan over het weidse Dwingelderveld en de zon komt stiekem om het hoekje kijken. Het vindt het waarschijnlijk leuk om zoveel wandelaars te zien genieten dat hij bij ons blijft. Er zijn dan ook regelmatig bankjes bezet en dat op deze datum. Wat treffen we dat weer.
Prachtige geiten eten de heide kaal. Ze worden gelokt met wat gerammel van een snoepdoosje. Helaas ze krijgen niets, maar wij hebben hopelijk mooie foto's.
Nadat we de dwars over de heide zijn gegaan, vindt de snert van het Theehuis Anserdennen gretig aftrek.
De 40 km lopers mogen hier nog een extra lusje van 5 km maken, wij nemen genoegen met 4 km.
Natuurlijk is er de traditionele oliebol en deze keer wordt er niet gemorst.
We gaan door een weiland, zien in de verte de molen en de kerk. Geen van beide kan zich vandaag in een bezoek van ons verheugen, ach dat komt een volgende keer wel weer. Wij genieten nog na in Café Brinkzicht en zijn de vrijwilligers dankbaar dat ze weer een mooie tocht voor ons hebben uitgezet.