Beilen 8.5.2015 - Reisverslag uit Beilen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Beilen 8.5.2015 - Reisverslag uit Beilen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Beilen 8.5.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

08 Mei 2015 | Nederland, Beilen

2de Drentse Hooglanden 4-daagse

Op dag 3 gaan we naar Hijken en omgeving.
De eerste wandelaars zijn al op pad. Wij 20km lopers volgen in hun voetsporen.
De voeten brengen ons over de A28 en door het plaatsje Brunsting. We komen onder de N381 door, waarop die ik iedere wandeldag rij om in Beilen te komen.
Het pad gaat langs de sloot, om uit te komen bij het Oranjekanaal. De veerman zorgt dat we aan de overkant komen en een passagier helpt hem met het touwtrekken. Hijken komt na de bocht in zicht en in het splinternieuwe MFC mogen we van een kopje koffie genieten.
Daarna komen we bijna bij het mooiste gedeelte van de route. Eerst nog om het kerkhof heen en dan richting de Schaapskooi. Hier kunnen we de heerlijke mosterdsoep niet weerstaan. Een vluchtige blik, in het informatiecentrum en dan gaat het de hei op. Dit is Drenthe, zoals Drenthe bekend staat. De stilte is overweldigend, alleen de vogels laten van zich horen. Zelfs de kikkers zijn stil deze keer, jammer.
We steken weer het Oranjekanaal over. Deze keer over een mooie boogbrug. Als we aan de overkant zijn, zien we 30km lopers aan de overkant. We worden weer eens ingehaald. Bij de volgende rust bij De Tuinfluiter kunnen we bijkletsen.
Er rest ons nog een mooi stukje Drenthe, het Brunstingerveld. We moeten hier gebruik maken van stiggeltjes, zoals de overstapjes heten volgens een wijze wandelaar. Het gaat allemaal prima. Bij nummer 2 wordt de stroomdraad even weggehaald, dat scheelt weer een overstapje. Bij nummer 3 blijkt het hek los te kunnen, wij hoeven dus niet te klimmen. De achterop komende 30km lopers zien dat niet en wij bekijken hun soepele bewegingen op het stiggeltje.
Gezamenlijk, gezellig kletsend steken we de A28 over en dan is de finish daar.
Morgen alweer de laatste dag. Gelukkig ontdekken steeds meer wandelaars deze mooie 4-daagse, iedere dag zijn er gemiddeld 30% tot 40% meer deelnemers dan vorig jaar. Wij besluiten om volgend jaar ook de 30km te doen, we missen nu teveel mooie stukjes.

• 08 Mei 2015 - 23:16

Alberthe Sok:

Bedankt voor dit fijne verslag, en juliie zijn natuurlijk van harte welkom op de volgende 4 daagse. Maar eerst hebben we in oktober vanuit westerbork een 2 daagse.