Wolvega 1.8.2015 - Reisverslag uit Wolvega, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Wolvega 1.8.2015 - Reisverslag uit Wolvega, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Wolvega 1.8.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

01 Augustus 2015 | Nederland, Wolvega

NS-Tocht Wolvega/Steenwijk

Er zijn geen tochten in de buurt. Augustus is altijd een rustige maand. Dus zelf maar wat opgezocht. Ik hoef niet alleen, er zijn nog een paar liefhebbers.
Om 9.00 uur verzamelen we bij het station in Wolvega. Er is een NS route naar het station in Steenwijk. Deze route gaat door een mooi gebied. Eerst door de Lindewijk, met prachtige nieuwe natuur. Dan steken we de Linde over en belanden we in de Catspolder, ook nieuwe natuur.
In Peperga nemen we een bakje bij het monument van Peter Stuyvesant, een beroemde Oud-Stellingwerver.
Achter Steggerda beginnen de weilanden al te glooien. We mogen bij bewoners van het zwembad gebruik maken, maar helaas hebben we geen bikini bij ons. Als we een huis verderop een praatje maken, worden we uitgenodigd voor de koffie. Als we hen complimenteren met hun gastvrijheid, zegt de eigenaresse dat het aan het huis ligt. Nu is dit huis al een aantal generaties in dezelfde familie, dus lijkt me dat huis en familie uitstekend bij elkaar passen.
Na het goede genoten te hebben gaan we weer op pad. We passeren een tot camper verbouwde oldtimer bus en wandelen even daarna landgoed De Eese op.
Het wordt meteen al wat drukker. Er zijn meer liefhebbers om buiten te vertoeven met dit weer. Er zijn zelfs mensen die een dagje de Randstad ontvluchten om hier te genieten van de stilte.
Stil is het ook bij het veld met de grafheuvels. Even verder op gaan we, nadat we een aantal teckels geaaid hebben, over holle wegen omhoog de Woldberg op. Even rusten op een bankje en even later zitten we bij het Tuk's T-huis.
De laatste etappe helpen we nog wat mensen op de juiste koers en dan zijn we al weer in Steenwijk. Een ijsje verkort het wachten op de trein. Terug in Wolvega nemen we afscheid van elkaar en gaan met een goed gevoel van een gezellige wandeldag weer naar huis.