Drachten 15.8.2015 - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Drachten 15.8.2015 - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Drachten 15.8.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

15 Augustus 2015 | Nederland, Drachten

Ronde Pondje

Terwijl ik nog druk zat te bedenken waar er zaterdag gelopen gaat worden, krijg ik een mailtje binnen met een uitnodiging om een tocht te gaan lopen die niet op internet te vinden is. Dat betekent dat ze zelf een route gemaakt heeft.
Er zijn een paar wandelaars in training voor de Kennedymars van Wouterswoude, dus de afstand zal ongeveer 40 zijn.
Prima, ik kan ook wel wat extra trainingskilometers gebruiken voor een rondje dat eind september op het programma staat.
Prompt daarna komt er nog een uitnodiging, helaas kan ik niet op 2 plaatsten tegelijk zijn.
We beginnen met koffie en om 9.15 uur zijn we aan het wandelen.
De nieuwe brug in de vaart van Drachten wordt bewonderd en ook het Smelnehus, waar 1 van de wandelaars gisteren de bloemetjes heeft buiten gezet. Tja, soms heb 2x plezier van 1 evenement.
De route is het eerste stuk wel bekend. Hier zijn we wel vaker geweest met een tocht.
We verlaten de waterkant en op de Klaesterkampen in Smalle EE gaan we nu rechtsaf en er zal een saai lang stuk volgen tot Ie-Sicht. Nou niets is minder waar. Mooie vergezichten over de weiden en natuurvelden. Allereerst komt er een bekende wandelaarster een stukje met ons opfietsen. Dan zien we een vos, een witte reiger, veel ganzen en zwanen met jongen. Het skriewer arkje zien we in de verte liggen en de Amerikaanse molen de Hercules wandelen we voorbij.
Dan zijn we bij het pontje. Er moet “gebeld” worden voor de veerman. Hij komt er al snel aan en wij stappen snel op. Hoewel 1 van ons iets te snel instapt en het hoofd stoot aan een ijzeren paal. Dat doet behoorlijk zeer, maar bloed blijft ons bespaard.
Op ons verzoek zet de veerman ons af op het terras van Ie-Sicht. Wat een service, nu hoeven we niet een paar honderd meter om te lopen, tja daar houden we niet van, en kunnen we direct aan de koffie met heerlijk appelgebak.
Dan gaat het richting Eernewoude en we mogen van de wandelleider niet over het fietspad. Het is een prachtig natuurpad en wat heb je op een natuurpad bij het water, juist prikbeestjes. De benen van de korte broek lopers worden dan ook veelvuldig bezocht.
In de vogelkijkhut ontdekken we zwaluwnesten. 1 is er nog bewoond en moeders vliegt al zenuwachtig in het rond. Wij gaan maar gauw verder richting Oudega voor de volgende stop. Vlak voor het dorp moeten we plots een lusje maken van de reisleider anders komen we niet aan de 40km. De kroeg moet nog even wachten, maar gelukkig doet hij dat en wij zakken heerlijk onderuit op het terras.
We zijn over de helft en gaan op weg na Opeinde. Ook dit stuk hebben we al eens gedaan met een tocht. Het zal wel met WSV-WIK zijn geweest, de reisleider is tenslotte een Wikker. We bewonderen de wielen van een oude boerenkar en de eigenaar komt uit de trekker om een praatje temaken.
Op het terrasje vliegen de moppen over de tafel en een grote hommel heeft het voorzien op de Fryske dúmkes.
De laatste 10 kilometer wordt ingezet. Hier wordt een stukje van afgesneden omdat het toch wel wat laat wordt. Het thuisfront moet zich maar redden met het eten. Wij worden na afloop verwend door een wandelcateraar die bijna de hele dag besteedt heeft aan het maken van een grote pan soep. Het vocht wordt aangevuld, want het was prachtig wandelweer, zonder 1 drup regen, maar wel een beetje benauwd af en toe. Maar klagen is er niet bij, “wat binne we mooi fut weest”.

• 11 September 2015 - 19:30

Jifke Jeeninga:

Ha Liana, Ik kan nergens je foto's zien, volgens mij heb je er destijds diverse gemaakt. Dan nog een vraagje ..... heb je deze site zelf bedacht....