Damwoude 19.12.2015 - Reisverslag uit Murmerwoude, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Damwoude 19.12.2015 - Reisverslag uit Murmerwoude, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Damwoude 19.12.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

19 December 2015 | Nederland, Murmerwoude

Flal Hale-Wandeltocht

Familie gaat voor, zo ook vandaag voor wandelmaatje. Ik mag dus alleen op pad. Dat alleen zijn is in de auto en niet bij de FLAL. Het is zo druk dat de 25km wandelaars al eerder weggestuurd worden. Wij wachten nog even tot iedereen zich heeft ingeschreven. Er wordt in Fryslan nogal wat aan de weg gewerkt, dus TomTom is vandaag wat van slag. Sommigen genieten noodgedwongen wat extra van de omgeving en gaan wat later van start.
Nou doet de FLAL vandaag zijn eer aan als "modderclub". Wij glijden als ijzerloze schaatsers door de eindeloze blubber. Ach, in Nieuwe Schans moet er dik voor betaald worden. Een enkele wandelaar denkt dat het langs de sloot beter lopen is. Tja, zolang je niet uitglijdt, het water is dichterbij dan je denkt.
Maar gelukkig zijn er ook schone routes. We komen op een bekend stukje Elfstedenkuierroute. Het is een prachtig stuk en met de wind in de rug zijn we zomaar in Dokkum. Hier gaat het door de historische binnenstad, naar het niet mindere historische Elfstedenkuiertochtcafe.
Na het goede genoten te hebben gaan we over een stukje route van de KM Friesland. Hier hebben sommige wandelaars gemengde gevoelens over. De aanspreekbaarheid was toen soms van een heel laag niveau.
Denken we dat genoeg blubber gehad hebben, komen we nog een keer op de koffie. Ach, het komt nog niet over de schoenen heen en blubber verbroederd.
In de Nije Warf, het start- en finishpunt van de KM Friesland genieten we van poeiermolke, koffie en enkele bijzondere filmpjes die op de diverse smartphones staan.
Dan is het nog een slag door Wouterswoude, langs de Sukerei en klassieke auto's om in Damwoude via sluippaadjes, de Halerûte, terug in de kantine van Broekster Boys te geraken. Het is hier redelijk vol en warm. Wij besluiten om het jaar 2015 bijna af te sluiten met een kerstborrel, in een etablissement een eindje verderop. Het was weer een topdag en we zullen het vast nog lang over de onverharde paadjes en nog wat andere zaken hebben.

• 22 December 2015 - 13:16

Henny: