De Krim 17.12.2016 - Reisverslag uit De Krim, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu De Krim 17.12.2016 - Reisverslag uit De Krim, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

De Krim 17.12.2016

Blijf op de hoogte en volg Liana

17 December 2016 | Nederland, De Krim

Coop Dorpsloop Wandeltocht
Bijna iedereen gaat naar Ruinen, ook mooi natuurlijk, maar wij besluiten om naar de De Krim te gaan. Het is niet veel verder rijden. Bovendien heb ik het maanden geleden al beloofd aan de routemaker.
Het is een omgeving waar we niet zo vaak een tocht lopen.
Het is veenkoloniaal gebied. Dat betekend dat er een weids uitzicht zal zijn. Dit krijgen we ook, maar er is ook veel prachtige natuur. Voor asfaltjunks is het vandaag afzien. Er is heel veel onverhard.
We gaan eerst het kanaal over en duiken direct een bosje in. Langs het weiland en om de affakkelingstoren heen, weer langs een kanaaltje en door een stukje bos. Hier worden we verrast door midwinterhoornspelers. Een wandelaarster mag ook een deuntje meeblazen en dat gaat haar heel behoorlijk af. Wij steken weer het kanaal over en gaan over een industrieterrein. Het is nog wel in gebruik, maar de oude glorie is verdwenen.
Daarna worden we de vloeivelden ingestuurd. Dit is een prachtig natuurgebied geworden, waar de vogels koning zijn. Vandaag is het helegebied opengesteld voor ons.
Weer worden we ontvangen door een midwinterhoornblazer, die van een hoge toren blaast. Wij gaan door. Over een stukje weg en dan een weiland door. We komen aan de achterkant van een melkveebedrijf. We mogen overal kijken en er is volop uitleg. Ook is er koffie en cake, die we niet kunnen overslaan.
Dan moeten we een stukje langs de weg, maar duiken al weer snel een natuurgebied in. Even verderop is al weer een rust en hier laten we ons de soep goed smaken.
Na de rust 2 midwinterhoornblaasters. We raken aan de praat, niet over het blazen, maar over Noorse breitechnieken, waarmee het mutsje van één van de dames is gemaakt.
Wederom prachtige natuur, zandpaden en weilanden. We komen weer terug in de vloeivelden en de midwinterhoornspeler staat al weer op ons te wachten. Hier is een stukje openbaar vloeiveld. Paaltjes met uitleg en zelfs een sprekend paaltje, dat je aan de praat moet trappen.
In de verte doemt De Krim al weer op. We missen en pijl en moeten een klein stukje terug, maar het is de moeite waard. Een prachtige ijsbaan en nog een blik op de enorme silo’s van een bekend aardappelbedrijf. Bij het dorpshuis worden we verwend met een glaasje gluhwein of een glaasje fris. De Krimmers hebben schijnbaar niet zo uitvoerig Sinterklaas gevierd, want we mogen ook nog aan de pepernoten. Weer wordt een pijl gemist, tja kletsen hè. We worden weer op de route gewezen en komen via de achterkant het sportterrein op.
Bij het afmelden worden we voorzien van een banaan, een marsje en een medaille. En voor een inschrijfprijs van € 3, -. Waar doen ze het van daar in De Krim.
We besluiten om na afloop direct naar huis te gaan. Het is vrij druk in de kantine met hardlopers en er roepen verplichtingen.
Het is een prachtige tocht, die zeker meer deelnemers verdient.
Organisatie bedankt, wij hebben weer leuke buitenspeeldag gehad.

Fotolink: http://myalbum.com/LianaZuidema