Poppenwier 31.12.2016 - Reisverslag uit Poppingawier, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Poppenwier 31.12.2016 - Reisverslag uit Poppingawier, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Poppenwier 31.12.2016

Blijf op de hoogte en volg Liana

31 December 2016 | Nederland, Poppingawier

14e Lege Geaënster Silvesterloop

Altijd een leuke afsluiting van het jaar. Weggeschoten worden met carbid.
Om 11.00 uur gaan een kleine 80 wandelaars op pad.
We moeten het helaas doen zonder ons wandelmaatje, die ons al jaren hier mee heen sleept. Zij is voor de eerste keer afwezig.
De route is niet moeilijk hier in het midden van Fryslan. Vanuit de start een slagje door Poppenwier en in Sibrandabuorren links af. Op een driesprong naar de rust bij Tersoalstersyl. Dan terug naar de driesprong, links aanhouden, nog eenmaal rechts en alsmaar rechtdoor naar de finish.
Het is nog een beetje grijs, zodat er weinig overblijft van de vergezichten, maar het heeft wel wat.
Bij de rust krijgen we een oliebol en de uiensoep en de poeiermolke (chocolademelk) vindt gretig aftrek.
Dan gaat het langs het water en mooie natuur om op het eind daarvan met een appel verder te gaan.
Vlak bij Gauw knallen de carbidbussen er weer luidruchtig op los. Wij nemen nog een rust is het dorpshuis. Een wandelaarster die voor het eerst meedoet, denkt hier te kunnen eindigen, Helaas pindakaas er is nog 5 kilometer te gaan.
Onderweg wordt nog wat gerookte poon aangeschaft, de alcoholische versnapering slaan we over. Wat we niet overslaan is de chocomelk met tik, bij de kerk. Daarna zijn we zo weer bij de finish. Voor ons deze keer geen nazit, maar een bezoekje aan het Ziekenhuis in Sneek, waar ons wandelmaatje logeert.