Wijnjewoude 4.2.2017 - Reisverslag uit Wijnjewoude, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Wijnjewoude 4.2.2017 - Reisverslag uit Wijnjewoude, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Wijnjewoude 4.2.2017

Blijf op de hoogte en volg Liana

04 Februari 2017 | Nederland, Wijnjewoude

Flal Stripe Wandeltocht

Ik mag weer achter de inschrijftafel. Het is een drukte van belang. Als ik zelf vertrek is het naar alle kanten auto’s, auto’s en nog eens auto’s. Ik word aangehouden door een vrouw, die zich hierover verbaast.
De eerste 50km lopers komen er al weer aan om een bakje koffie. Ik sla een klein lusje over. Handig als je weet hoe de route gaat. In het bos nog een paadje rechtdoor. Ik voel me hier niet schuldig over na het volgende voorval. Er staat een man vertwijfeld naar zijn GPS te kijken. Door het zweet kan hij het niet goed zien. Hij wil terug naar de startlocatie, want een blessure speelt weer op. Aangezien ik wel wat bekend ben hier, wijk ik voor de derde keer van de route af, om hem terug op het goede spoor te brengen. Ondertussen de bezemwagen gebeld, maar later hoor ik dat ze elkaar gemist hebben. Gelukkig was het niet al te ver.
Bij de Freulevijver route afwijking nummer 4. Ik loop nog een tijdje met een dame uit winschoten op, maar het laatste stukje naar de Slotplaats ga ik weer alleen. Hier tref ik een wandelmaatje en na een bakje gaan we verder.
De rest van het verslag is van wandelmaatje Ton van Vianen. Die altijd een prachtig verslag maakt voor zijn wandelboekje.


Wijnjewoude -TBRF17.016 – De autorit over de vernieuwde N381 langs dorpen en door tunnels nabij Oosterwolde verliep zeer voorspoedig. De afrit Wijnjewoude was te gebruiken. Ter plaatse waren wegenbouwers nog bezig. Bij het naderen van HCR ‘De Stripe’ was van verre al te zien dat er veel auto’s geparkeerd waren. Ik ben op het parallelle fietspad terechtgekomen en moest ca. 500 m lopen tot de start. ’s Morgens geen probleem, maar ’s middags wegen de 500 meter dubbel zwaar. Toen de 40-lopers startten was ik op tijd om hun uit te zwaaien en vervolgens in te schrijven en praatjes te hebben met deze en gene. Om 9:15 u gestart. Ik liep gelijk op met Janneke Klein. Dat duurde niet lang omdat ik gesprek kwam met Alie van Arend en vervolgens met Jan Lubbering uit Dwingeloo en zijn maatje. Dat duurde tot in het Oude Bosch. Het bos werd door adellijke families rond 1880 aangelegd.

‘Freulevijver’, is een pingoruïne in de ijstijd, 13.000 v Chr. ontstaan en circa 1900 door freule Eritia aangelegd.

‘Burmaniazuil’ of ‘Poppestien’, in het Sterrenbos bij ‘De Slotplaats’. De Lycklama’s, thans het SBB, bestemden het bos voor de houtproductie. De route ging langs de ‘Freulevijver’ rond 1900 in opdracht van de freule Eritia Ena Romelia Lycklama á Nijeholt werd het meer vergroot en verfraaid tot een vijver. Daar liet ze een theekoepel en botenhuis aanleggen om gasten te verpozen. Na een kort oponthoud om de prachtige vijver met natuurlijke theekoepel te bewonderen ging het verder door het Sterrenbos langs de Burmaniazuil. De ronde natuurstenen zuil op het voetstuk met leeuwenkop dateert uit het midden van de 18e eeuw. Het landgoed is dan eigendom van Jonkheer Edzard Hobbe van Burmania, raadsheer in ‘t Hof van Friesland. De zuil staat op ‘t kruispunt van paden. Waar onze 1e R/C was, ‘De Slotplaats’, vertoefden in het verleden adellijke families. Hier gingen de wegen van mij en mijn de maatjes uiteen. Liana had zich vanaf de inschrijftafel gehaast om met mij te wandelen. Prettig gegeven! We gingen verder en hadden veel bij te praten. De 2e R/C was bij ‘It Fryske Hiem’ een min of meer biologisch boerenbedrijf met een winkel en proeverij in Bakkeveen. Daar lunchpauze gehouden met een kop(je) soep en toen verder naar de extra rust bij Recreatiepark Dúndelle. De hele dag in gezelschap gelopen en de tijd genomen om foto’s te maken van het gebied. Zoals een herder met zijn schapen op de hei. Glooiende weilanden met tientallen paarden en zwartneusschapen. Een mooie droge dag en redelijk begaanbare paden. 16:00 u terug.


‘De Slotplaats’ in Bakkeveen. In memoriam Hendrik Nicolaas Werkman
(Leens, 29 april 1882 - Bakkeveen, 10 april 1945) was een expressionistisch kunstenaar. Werd bekend als drukker van "De Ploeg". De kunstenaarsvereniging die begin 20e eeuw het culturele leven in Groningen "opschudde". Werkman werd met negen anderen gefusilleerd door SD'er Peter Schaap (van het Scholtenhuis in de stad Groningen) in de bossen bij Bakkeveen, drie dagen voor de bevrijding van Nrd-Nederland. De redenen voor zijn arrestatie en executie zijn nooit duidelijk geworden. Volgens Monique Brinks – auteur van “Het Scholtenshuis 1940-1945 - was het naderen van de Canadese bevrijders in april 1945 en dus een mogelijk aanstaande bevrijding, de oorzaak van paniek in het Scholtenhuis. Koortsachtig werd door de SD’ers die daar vertoefden gezocht naar manieren om zich van belastend(e) materiaal en personen te ontdoen.
Administratie werd vernietigd, tientallen gevangenen, in groepen verdeeld, weggevoerd en doodgeschoten. Zo vielen de getuigen niet in handen van bevrijders. H.N. Werkman ligt op de begraafplaats Bakkeveen.


Fotolink: http://myalbum.com/LianaZuidema









Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Wijnjewoude

Liana

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 394022

Voorgaande reizen:

30 Juli 2009 - 22 November 2009

Voetreis

30 November -0001 - 30 November -0001

Wandelverslagen

30 November -0001 - 30 November -0001

Fietsverslagen

Landen bezocht: