Winsum 18.3.2017 - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Winsum 18.3.2017 - Reisverslag uit Winsum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Winsum 18.3.2017

Blijf op de hoogte en volg Liana

18 Maart 2017 | Nederland, Winsum

FLAL Op Fûns wandeltocht.
Vandaag de laatste van de 44e serie, nog eenmaal vroeg uit de veren.
Om 5 uur ochtends nog geen krant, maar dat is maar goed ook anders ben ik weer te laat, want de puzzel moet wel opgelost worden.
In Drachten voor de laatste keer een collega bestuurslid oppikken en dan zijn we zo in Winsum. Dat denken we, maar wat van die wit/rood gekleurde hekken versperren ons de weg. Er is een omleiding en gelukkig ben ik hier wat bekend, zodat ik weet welke richting ik ongeveer op moet. Er zijn vandaag nogal wat late starters, maar zo erg is dat niet als er ook 60km wandelaars zijn die tot 19.00 uur binnen mogen komen. Die groep is niet zo groot en er zijn nogal wat mensen die zich hebben laten leiden door de voorspellingen. Uit ervaring weet ik NIET DOEN, het is bijna altijd mooi wandelweer en zo vaak regent het niet. Vandaag was ook weer een droge dag, met wel wat wind, maar voor gezonde wandelaars geen probleem.
We lopen lang een vaart en het lijkt wel bruggetjes tocht, maar deze keer gaan we er onderdoor. De laatste keer moeten we erover en in plaats van het pad te volgen, zijn er wandelaars die de steile helling veroveren. Tja, Flallers en afsnijden.
Dan komen we in Hilaard, hier zijn we vanmorgen al langs gereden, voor de rust in het dorpshuis. Het is nog behoorlijk druk, maar het lukt toch om een paar stoelen te scoren. Er is voor ons nog koffie met, maar de iets latere binnenkomers hebben pech en moeten op de koffie wachten. Na het goede genoten te hebben gaan we op weg naar Jorwert. De plaats waar God verdween, maar waar een Nij Kleaster is gesticht. We lopen via Jellum naar Bears, waar Unia State herrezen is in staal. Bij de spoorwegovergang staat onze voorzitter ons op te wachten om op te letten dat wij niet onder de trein komen. Het gaat goed en wij komen heelhuids aan in het Wapen van Baarderadeel. Een leuk etablissement dat gevestigd is naast de beroemde notaristuin, waar het iepenloftspul gehouden wordt. Ook hier lukt het wat stoelen te bemachtigen en we kunnen keurig aan tafel onze lekkere soep verorberen.
Daarna krijgen we een stukje FLAL ondergrond, een mooie grasrijk van een paar kilometer, gelukkig redelijk vlak. We zijn terug in Baard en lopen dezelfde weg / fietspad terug langs het water. Geen probleem, andersom ziet het er toch anders uit. Na de bruggetjes komen we terug in Winsum, bij de mooie ruime start/finishlocatie.
We worden opgewacht door een wandelvriendin en haar echtgenoot. Gezellig dat ze erbij zijn en hopelijk kan ze volgend seizoen de wandelschoenen weer aan.
Langzaamaan druppelen de laatste wandelaars binnen, de auto's kunnen weer geladen worden en dan zit de laatste FLAL wandeling voor het 44e seizoen er op.
Het was voor de meeste bestuursleden het eerste seizoen en het was wennen. Aan de werkzaamheden en aan elkaar. Maar het is ons niet tegengevallen. Een fries zegt nu eenmaal it koe minder, als hij tevreden is en dat kunnen we als FLAL bestuur ook zeggen. Op naar het 45e seizoen.

Fotolink: http://myalbum.com/LianaZuidema