Veenhuizen 4.6.2017 - Reisverslag uit Veenhuizen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Veenhuizen 4.6.2017 - Reisverslag uit Veenhuizen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Veenhuizen 4.6.2017

Blijf op de hoogte en volg Liana

04 Juni 2017 | Nederland, Veenhuizen

9e Landloperstocht
Ik krijg mijn wandelmaatjes zover om deze tocht mee te lopen. We hebben een paar jaar terug deze ook gedaan en de gemiddelde snelheid had een kruipgehalte. Dat is deze keer ook weer gelukt. Nu ligt dat niet alleen aan het tempo, maar er is ook van alles te zien in het dorp. Eerst gaan we door een bosje en komen bij de kerken, deze zijn helaas niet open. Daarna weer een bosje, een hertenkamp en een stukje nieuwbouw. Langs een prachtige laan gaan we richting het oude dorp. Bekende wandelaars komen ons tegemoet, zij hebben de sokken er aardig in, maar hebben toch tijd voor een praatje. Wij lopen langs de elektriciteitscentrale en komen bij het tweede gesticht. Er worden wat oude gebouwen bekeken, maar we gaan nog niet op het terras, het is nog een beetje fris. Langs het leprahuisje aan de ene kant en de gevangenis aan de andere kant, door het klimbos naar een stukje historie. Een oude ijshut, waar vroeger de medicijnen werden bewaard. Het oude hospitaal en de bijbehorende dienstwoningen zijn omgetoverd tot een horecagelegenheid. Na afloop van de tocht volgt hier een nadere inspectie. We zijn weer terug bij het tweede gesticht. Hier is het gevangenismuseum gevestigd en op het binnenterrein is een theater opgebouwd voor de voorstellingen van het Pauperparadijs. Langs winkeltjes, die we later met een bezoek vereren lopen we langs de vaart. Nog meer bekenden die aan de wandel zijn. Door een bosje komen we terug bij het Maallustcomplex. Er gaat wat kaas mee en de brouwerij wordt bewonderd. Dan nog een bakje koffie ter afsluiting van een inmiddels zonnige zondagmorgen.

Fotolink: http://myalbum.com/LianaZuidema