Santiago aan het Wad - Reisverslag uit Akkrum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Santiago aan het Wad - Reisverslag uit Akkrum, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Santiago aan het Wad

Blijf op de hoogte en volg Liana

12 April 2018 | Nederland, Akkrum

4de etappe Heerenveen/Akkrum

De auto wordt in Akkrum gezet en ik reis de anderen tegemoet naar Heerenveen.
Het is behoorlijk winderig in het midden van Fryslan en gelukkig heb ik mijn buf bij me.
De buspassagier is er al en even later komen de andere treinpassagiers ook aangelopen. Nu is het nog wachten op de autorijder, die het fenomeen file heeft mogen meemaken vandaag.
We lopen Heerenveen uit en komen in het plaatsje Nieuwebrug. Hier halen we een stempel bij een aardige mevrouw en meteen zijn we in het volgende plaatsje Haskerdijken.
Hier is het Dodopad, wat uiteraard volgen. In het bos staat een gedenkteken in de vorm van een muur. Dodo en zijn koeien staan erop. Dit is het enige stukje onverhard vandaag.
Bij de Dodokapel wijken we van de route af. Helaas is de kerk dicht, maar het schuurtje is open en heeft ook een toilet. Een tuinman verteld ons waar het klooster heeft gestaan en dat de fundamenten er nog liggen. Ook heeft er vroeger een schooltje op de begraafplaats gestaan en op dat stukje grond mag niemand begraven worden.
Langs de A32 en door het land lokt de toren van Aldeboarn ons naar de koffie. Helaas het café kan ons niet van dienst zijn en al het andere is ook dicht. Dan maar op zoek naar een stempel. Die krijgen we van de jarige eigenaresse bij een voormalige B&B.
We besluiten terug te gaan naar het café en daar op het terras onze mondvoorraad aan te spreken.
Ook de kerk, die eigenlijk dicht is, maar wordt gerestaureerd, wordt ook met een bezoek vereerd.
We verlaten Oldeboorn langs de “stille” kant. Links de rivier De Boarn en rechts het greidengebied.
Met de wind in de rug komen we in Nes, waar de watertoren ons begroet. We bekijken het kloosterpad, maar gaan dan door naar Akkrum. Ook daar is de horeca gelegenheid dicht. Niet getreurd we gaan naar de slager, ook een pelgrim, die heeft vast wel een stempel. Helaas doet de stempel het niet, maar gelukkig weet hij een café dat wel open is. We vertrekken met wat heerlijke droge worsten. Eindelijk is er toch nog koffie en een stempel voordat we weer naar huis gaan.

Foto's : https://myalbum.com/album/1aw0zbzs3R1l