5de Wintertocht SWOS 28.1.2012 - Reisverslag uit Veeningen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu 5de Wintertocht SWOS 28.1.2012 - Reisverslag uit Veeningen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

5de Wintertocht SWOS 28.1.2012

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

28 Januari 2012 | Nederland, Veeningen

Vandaag op pad met beginnende wandelaars voor de 15km.
Het is een drukte van belang bij de start en de eersten gaan al op pad.

Gelukkig treffen we nog een paar bekenden. Maar die moeten al snel weg voor de 30km.
Wij kunnen nog rustig gaan zitten voor een bakje.

De stroom wandelaars (620) lijkt maar niet op te houden, maar het is dan ook prachtig wandelweer.

Een kilometertje over de weg en dan mogen we het bos in. Wandelmeisje en ik moeten inhouden omdat de andere 2 dames er een keuveltochtje van maken.

We gaan over zandpaden langs het informatiecentrum, dat helaas dicht is. De houten brug is spekglad en de volgende “brug” hangt behoorlijk scheef. Gelukkig is deze stroef.
Door de weilanden komen we bij Studio Hajwat voor de controle en de rust. We worden nog op de foto gezet door de Fryske topfotograaf en zijn wandelmaatje voor vandaag . We zullen ze niet meer treffen.

Bij de Studio zijn de jonge lui wat overdonderd door de belangstelling, maar ze doen hun best. Er wordt vrolijke muziek uitgezonden, niet helemaal mijn smaak, maar ach wat maakt het uit.
Dat ze hun apparatuur behoorlijk gebruiken, blijkt even later als er vuur en rook uit de zendmast komt. Zouden ze Smilde na willen doen.

Dit is onze enige rust, dus we moeten het 10 km zonder doen. Bankjes zijn er niet, maar er zijn gelukkig genoeg boomstammen.
Ook de verenigingsfotograaf vereeuwigd ons en we mogen even genieten van zijn muziek.
Langs de bosrand ligt een grote zak met wortels, die laten we maar voor de beesten.
Langs de Reest ligt een dode steenmarter die zich helaas niet meer kan verheugen op al de belangstelling die hij krijgt.
Zou hij te veel schaaldieren hebben gegeten?

Na nog een paar houtblokken als krukjes te hebben gebruikt, zijn we mooi op tijd weer binnen voor een bord snert.

De thuisreis wordt aanvaard, door een van de dames in stilte en met gesloten ogen.
Het valt ook niet mee om na een nacht werken, een wandeltocht te lopen.
“Beginners” goed gedaan, compliment.

Foto’s:
www.troch-rinnen.nl