72e TT Mars - Reisverslag uit Assen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu 72e TT Mars - Reisverslag uit Assen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

72e TT Mars

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

23 Juni 2012 | Nederland, Assen

Ik had deze week vage plannen om op de fiets naar Assen te gaan. De rest van de trochrinners liet verstek gaan. 55km fietsen en 20 km lopen leek me wel wat.
Ik werd echter op nippertje gered door en telefoontje dat er toch nog iemand present zou zijn.
Om 7.45 zaten we hier al aan de koffie, om vervolgens 8.45 uur het startpunt te bereiken.
Het was er al lekker druk en er waren al heel wat wandelaars onderweg.
Er waren 2 heren die even op ons wachten, maar na een kilometer of 5 waren we ze al weer kwijt. Gelukkig voor hen werden we “ingeruild” door 3 andere dames; tja, daar kunnen wij tweeën niet tegenop.
Al fotograferend en kletsend bereikten we na 12km onze eerste rust, die we doorbrachten met plaatsgenoten van ondergetekende. We namen het er maar even van, want er stonden maar 2 rusten op papier. Het zijn er uiteindelijk 4 geworden.
Vlak voor Ekehaar, waar onze rust op 22km zou zijn, werden we nog een rondje om het dorp gestuurd. Een prachtig rondje. We troffen nog een freelance dierenarts, die een egel van zijn maden probeerde af te helpen.
Na een heerlijke kop soep bij café Popken, was het tijd voor de laatste 8 km .
Via asfalt en zand kwamen we bij het Deurzerdiep, werkelijk een prachtig riviertje.
Het gras reikte tot onze middel (de brandnetels soms ook) maar gelukkig lopen wij nooit vooraan, dus er waren al 2 paadjes geplet. Na de belevenissen van vorige week bleven wij op het paadje het verst van de waterrand.
De flats van Assen waren al weer van verre te zien. Een mooi gezicht, stad en platteland zo dicht bij elkaar.
De laatste kilometers kregen we een rondleiding over het GGZ terrein. Er zat zelfs publiek langs de route. Iemand had zijn kaars maar uitgedaan, want de zon scheen voldoende.
Hij was blij dat hij zijn graal bij zich had en wilde ons ook graag aan de koffie hebben.
Na een gezellig onderonsje zijn we maar doorgelopen.
Langs een enorme kerk, liepen we het laatste stuk met “ViaVierdaagsen” naar de afsluiting in café Lombok.
Bijna 600 wandelaars waren vandaag van de partij en de collectebus voor ALS heeft ook enkele donaties opgeleverd.