Nijmeegse 4-daagse 2012 - Reisverslag uit Elst, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Nijmeegse 4-daagse 2012 - Reisverslag uit Elst, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Nijmeegse 4-daagse 2012

Door: Liana

Blijf op de hoogte en volg Liana

16 Juli 2012 | Nederland, Elst

Blauwe Maandag 16.7.2012

Gisteren zijn we al gearriveerd in Elst bij ons gastgezin, maar we besloten om pas maandag onze gezichten in Nijmegen te laten zien.
Om 10.30 uur was er voor Santiagogangers koffie in de Jacobskapel. Hier troffen we 1 van de Fryske topfotografen en haar man. Na een ontspannen uurtje kletsen gingen we op weg naar de wedren voor onze startkaart. Al lukte dat niet in 1 keer, want tja er zijn wel heel veel leuke winkels.
Er waren op dat moment geen lange wachtrijen bij de starthokjes, dus we zaten zomaar aan de lunch en een toekomstige Km-loper schoof gezellig bij ons aan.
Daar het nog te vroeg was voor de Blauwe Maandag/Forum Meeting werd de tijd gedood met een aantal malen de pinpas tevoorschijn halen.
Onze uitgave drift werd geremd door een telefoontje dat er een kilo paling van eigenaar verwisseld moest worden.
We snelden terug naar de wedren en daar troffen we vele bekenden. Het was daar een natte boel, zowel in- als uitwendig, maar het was gezellig. En daar gaat het om.
Inmiddels zitten we weer droog en de kilo paling is een pond geworden.
Morgen gaat het gebeuren.

Dag van Elst 17.7.2012

Vanmorgen de wekker iets te vroeg gezet, dat wordt morgen iets langer slapen. Een uur nadat we van ons logeeradres vertrokken liepen we richting de Waalbrug. De jas kon al snel uit want de temperatuur was prima. De paraplu moest toch af en toe gebruikt worden. We hebben gisteren doorzichtige retro’s gekocht, ideaal. In Bemmel was het tijd voor koffie en troffen we een paar bekenden. We hebben ook een stukje afgesneden. De ene deur in en de andere deur, om de hoek, weer uit het café. Gevieren zijn we naar Elst gelopen. Erg gezellig. Onderweg kwam ik ook nog een wandelvriendin tegen, maar moest haar afstaan aan haar, aan de kant, staande vriend. Broerlief was zo vriendelijk om voor koffie te zorgen. Het bleek dat JB en hij toch wel wat gezamenlijk hadden. We hebben JB en M later bij de Rabobank achtergelaten, gelukkig konden wij bij AGS, de beste rustpost van de 4-daagse, terecht en ook daar weer vele bekenden. Ach, en dan zijn we al over de helft. Valburg en daarna een stukje natuur, met een muurtje bij het pannenkoekrestaurant, dat “schreeuwde” om wat zitters. Daarna treffen we onze “forummoeder” en die kent natuurlijk bijna iedereen die meeloopt, dus ook hier weer vele bekenden. Nog even bij Dr.Pain langs en dan is het tijd om een toilet te zoeken in Oosterhout. Dit lukt en dan gaat het de “verschrikkelijke” dijk op. Persoonlijk vind ik het een mooi stuk van de route, het zicht op het water. Bij de waterpost raak ik Desiree kwijt die doorloopt en ik haak later aan bij een paar zangeressen. Iedereen gaat opzij, want ze denken dat er een peloton aankomt, wat een stem heeft die vrouw. We zijn zomaar de dijk over en dan is het nog maar een stukje naar de wedren. Ondertussen is er contact over mijn vroege startkaart voor morgen. De liefhebster is al om 14.00 uur binnen, wij om 16.00 uur. Ze moet echter ook op haar vriend, wachten, die normaal gesproken vroeg binnen is. Iemand heeft hem bij de start van een stoep gedrukt, waarbij zijn enkel wat schade heeft opgelopen. Hij moest dus heel kalm aan. Na nog een biertje op de wedren lonkten de luie stoelen in Elst.

Dag van Wijchen 18.7.2012

Zes uur s‘ochtends met korte mouwen naar de trein lopen, dat voorspeld een heerlijke dag en dat wordt het ook. We kunnen vlot doorlopen en het tempo is prima. Op tijd een koffie- en plaspauze en tussendoor de beentjes het werk laten doen. Vandaag toch de oude schoenen maar weer aan gedaan. De, op de wedren, gekochte nieuwe exemplaren lopen heerlijk, alleen de bovenkant is nog wat stug en dat vinden de teentjes niet zo lekker. De teentjes gaan in de watten en die genieten daar de hele dag van. De hak van Desiree heeft een wat mindere dag en wil het liefst op de bank. Helaas moet er vandaag 38 km weggehakt worden, dus er moet gewerkt worden. Dat gebeurd dan ook in een rustig tempo en de hak is op tijd binnen. Door de hoge luchtvochtigheid wordt het voor menigeen een “drege” dag. We zijn dan ook erg dorstig en krijgen van een aardige meneer onze waterzakken gevuld. Hij vraagt een dubbeltje per zak, te voldoen aan zijn vrouw(die van niets weet). Drie keer raden wie daar intrapt. Terug op de wedren zitten we nog even gezellig na met een bekende en voordat we op de trein stappen nuttigen we nog een maaltijd in Stationzicht. Wie heeft er nog zin aan koken na het wandelen? Wij niet haha.

Dag van Groesbeek 19.7.2012

Vandaag is de dag van de regen. Het ‘s morgens paraplu/poncho op en af. Het beschuitje met aardbeien smaakt er niets minder om en we hebben ook al een kopje koffie aangeboden gekregen. Omdat ons wandeltempo toch wat verschillend blijkt te zijn, raken we elkaar al snel uit het oog. Ik tref een paar 11-stedentocht wandelaars en dan moet er weer het e.e.a. bij gepraat worden. In Plasmolen is het tijd voor een soepje. De rij voor de wc is redelijk lang, dus aan de soep kan ik mij niet meer verbranden. Als we weer even op pad zijn treffen we Desiree aan een vers kopje senseo. Ze leert het al; even vragen of je mag zitten en er wordt je meteen wat aangeboden. We spreken af om elkaar bij AGS te treffen, dit zal echter niet gebeuren. Het is daar vrij nat en winderig. Mijn blaren vragen om de wedren. Dan verandert Berg en Dal in een waterdal. Het komt met bakken uit de hemel. De riolering kan het niet aan en op een kruispunt zijn er zelfs draaikolken. Vanavond krijgen de schoenen een föhn beurt. Aangekomen op de wedren is het weer zonnig. Ik ruil mijn vroege start en ga op zoek naar een paar Flal-wandelaars. Even later is Desiree ook binnen met 3 grote ballonnen aan haar tas. De Flal-ers gaan naar hun logeeradres en wij kletsen nog even na met forumlid S. en haar wandelmaatje M. Moe en voldaan wordt in Elst een afhaal maaltijd genuttigd, al weer geen zin in koken. Hihi

Dag der beloningen 20.7.201

Nog maar 42km te gaan, het lijkt een peulenschil als je al 3 dagen gelopen hebt. Maar zoals gebruikelijk zit het venijn in de start. De druk kan groot zijn om de beloning toch binnen te halen. Maar enfin, het wandelweer kan vandaag zeker met een 10 beloond worden. We gaan weer “fris” aan de wandel. Een bekende, die even de balen had dat ze alleen liep, komt ons tegen. Nou dan weet je het wel, de taterwater (Belgische uitdrukking) komt los. Als Desiree een sanitaire stop moet maken gaan wij door. In Overasselt moet mijn cafeïne gehalte weer op peil gebracht worden en ben ik weer alleen. Ik besluit nog even de kerk binnen te lopen en een kaarsje op te steken, er zijn een aantal die vandaag wel wat “hulp” kunnen gebruiken. Lopend door de kerk ontdek ik ook nog een afbeelding van Jacobus. Dan is het tijd voor een paar kilometer slingerende dijk. Ik snap niet dat men dit saai vindt, je hebt een prachtig uitzicht op de rivier. In Linden hebben ze weer hun best gedaan. Afgeleid door alle kunstwerken, mis ik bijna de controle. Bij de verse appelsap kom ik weer een paar 11-stedentocht lopers tegen en neem dan ook alle tijd. Desiree is niet zo ver achter en we spreken af om elkaar bij de commando’s in Beers te treffen voor een bakje soep. Ik tref nog een paar forummers en gezamenlijk rusten we even uit. Als Desiree en forummers S in Beers komen is de soep helaas op. We lopen een tijdje samen totdat de dames weer dat bepaalde laantje opmoeten, zou dat een traditie worden? Ik kachel weer door naar Cuijk. Hier mag ik achter een militair corps en de bobo’s naar de pontonbrug. Dan is het nog 14km, maar nog maar 6km naar de beste rustpost van de 4-Daagse. Vlak van te voren zie ik de forummers uit Beers gearmd lopen. Oei, dat lijkt niet goed en er blijkt een knie geen zin meer te hebben in de 4-daagse. Bij AGS wacht ik op Desiree, die enigszins ontdaan verschijnt in de veronderstelling dat er geen tijd genoeg is om de finish te halen. 8km In 2 uur en een kwartier, dat moet lukken, zeker als B. haar zegt dat, zolang ze voor hem blijft lopen, ze altijd op tijd binnen is. Het lijkt wel of het halve forum hier nog loopt, niemand wil vroeg binnen zijn. Genieten van de ruime Via Gladiola en alle aandacht van het zeer enthousiaste publiek. Nog even dan moeten we het weer een jaar missen. Er komen zelfs nog en paar flal-ers bij, die iedere 5 km familie hebben wonen die bezocht moeten worden, jaja. De heren hebben onderweg een bijzondere manier gevonden om een T-shirt te dragen. Na al het snoep staat er ook eindelijk iemand een biertje uit te delen, de beste traktatie van de dag na zoveel inspanning. We blijven B voor en zijn 3 minuten eerder als hem binnen. Hij is De beloning is binnen en na een uurtje op de wedren nemen we afscheid van de 4-daagse wandelfamilie. Tot volgend jaar.