Poppenwier 31.12.2012 - Reisverslag uit Poppingawier, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Poppenwier 31.12.2012 - Reisverslag uit Poppingawier, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Poppenwier 31.12.2012

Blijf op de hoogte en volg Liana

31 December 2012 | Nederland, Poppingawier

Sylvesterloop

Op de laatste dag van 2012 rijd ik in mijn uppie naar het hart van Fryslan, met in mijn tas nog één ongestempelde bladzijde in mijn wandelboekje.
Voor de 10de keer wordt in Poppenwier de Sylvesterloop gehouden.
De groep is niet zo groot vandaag, maar de gezelligheid is volop aanwezig.
Na een toespraak en het knallen van de carbidbussen mogen we op pad.
Jan de Wind wil zich op de laatste dag van het jaar nog laten gelden en dat doet hij dan ook met verve.
Na anderhalf uur zij- en tegenwind komen we bij de eerste rust. Hier wachten we op de Fryske topfotografen. Het duurt nogal even, maar er moet iemand gered worden. Een wandelaar is tot boven zijn knieën in het (drijf)zand verdwenen, om zijn afgewaaide muts te pakken.
Fryske topfotograaf nummer 2 komt helemaal niet meer opdagen. Hij was al grieperig, maar wilde toch graag meedoen. Helaas is hij met de bezemwagen naar de finish gegaan.
Na de pauze moeten we stukje terug en Jan de Wind blaast met al zijn kracht die hij over heeft 2012 uit. Ach, zulke tochten blijven lang in het geheugen hangen. “Weetje nog van …”
Een stempelaar is zo lief om ons op de foto te zetten en dan mogen we de laatste kilometers met de wind in de rug op weg naar de finish.
We “moeten” nog wel aansteken bij het dorpshuis in Gauw en genieten van de heerlijke oliebollen (er gaat een zak mee naar huis) In Sybrandaburen gaat de kerk voor ons open. We zitten alweer in de achterhoede, maar de glühwein smaakt lekker. In Terzool helpen we de visboer nog aan wat omzet en dan zijn we toch echt bij de laatste finish van 2012.
Er wordt geproost op een geslaagd wandeljaar en dat 2013 ons ook weer veel wandelplezier mag brengen.
We zullen ons best doen.