Hardegarijp 8.6.2013 - Reisverslag uit Hardegarijp, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Hardegarijp 8.6.2013 - Reisverslag uit Hardegarijp, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Hardegarijp 8.6.2013

Blijf op de hoogte en volg Liana

08 Juni 2013 | Nederland, Hardegarijp

Jubileumwandeltocht 40 jaar Wsv-Flal

40 jaar is een mooie leeftijd voor 1 van de grootste wandelverenigingen in Nederland.
Dat moet gevierd worden, maar eerst nog even wandelen natuurlijk.
Wij gaan vandaag proberen 40 km onder onze schoenen weg te stampen en mogen om 8.00 uur al op pad. Dit is ongekend vroeg voor de Flal. De 25-ers worden pas om 10.00 uur losgelaten. De verwachting is dat dan iedereen ongeveer tegelijk binnen is om een feestje te bouwen. Het feestprogramma begint al om 14.00 uur, dat wordt dus niets voor ons, want we zijn op zijn vroegst 16.00 uur binnen, maar 17.00 uur is meer waarschijnlijk.
Geeft niet, we komen toch voor het lopen en we krijgen een prachtige (blubberloze) route voorgeschoteld.
We gaan richting Tytsjerk, waar we in het park een appeltje voor de dorst krijgen.
Via slingerpaadjes en na wat filevorming (we moeten één voor één door een hekwerk klimmen) komen we bij de Kleine Wielen, een mooi recreatieterrein.
Vervolgens door Leeuwarden over graspaden tussen de grote weg en de bebouwing door.
We zwaaien nog naar de schoonmoeder van Dees, maar die ziet ons helaas niet staan.
Dan na 3 uren eindelijk onze eerste pauze in De Weeme, het hoofdkwartier van de Flal in Lekkum. Na de innerlijke mens versterkt te hebben gaan we op voor de volgende 15km tot de volgende pauze.
Prachtig door de landerijen op weg naar Wyns, de 25-ers mogen afbuigen naar het Elfstedenbrugje we gaan nog een slagje om.
Op lang stuk zien we geen wandelaars meer voor en achter ons. Zouden we wel goed lopen, we waren toch echt de laatsten niet.
Bij een groep vissers houden we even halt en mogen gebruik maken van een stoel. Volgens mij zijn ze blij met een beetje afleiding, want de vis houdt siësta. Het aanbod om mee te bbq-en slaan we maar af, want dan kunnen we het Flal-feest wel helemaal vergeten.
We gaan maar weer verder en zien dat er een paar wandelaars achter ons lopen.
Het blijken de pijlenplukkers te zijn, die we in Lekkum ook al zagen. De andere wandelaars zijn naar de 25 km route gegaan.
Als ik zeg wat onze verwachte binnenkomst is, je mag ten slotte tot 17.00 uur binnenkomen, betrekken de gezichten. Ze zien hun feestje de mist in gaan.
Gelukkig voor hen kunnen ze in het bos weer aan het werk en lopen we iets uit.
In Oudkerk staat er een bankje. Het gebrek aan pauzelocaties begint zich toch een beetje op te breken. We krijgen medelijden met de pijlenplukkers, bovendien willen we ook geen gehijg in de nek. We sturen ze door, wij redden ons wel met de (zeer goede) routebeschrijving.
Na een minuut of 20 wordt de massagesalon weer gesloten en lopen we door het prachtige park van de Klinze en bossen waar de mannen nu eens niet achter de vrouwen aanzitten. Of ze nu tikkertje doen of een ander spel, het ziet er niet erg volwassen uit, maar ze hebben de grootste lol.
Bij de Mounestien in Mûnein zitten ze al met smart op ons te wachten. De bezemwagen is al onderweg. We passen er allemaal in en dan zijn we toch nog op tijd terug om nog een beetje feest te vieren. Op de overweldigende deelname zijn ze bij de Schalmei niet helemaal berekend, maar het maakt ons niet uit. Het is een gezellige boel, met een mooi stukje muziek en een enkeling die de voetjes nog van de vloer krijgt.
Flal bestuur en alle vrijwilligers bedankt voor jullie inzet. We hebben genoten.