Buitenpost 28 en 29 juni 2013 - Reisverslag uit Buitenpost, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Buitenpost 28 en 29 juni 2013 - Reisverslag uit Buitenpost, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Buitenpost 28 en 29 juni 2013

Blijf op de hoogte en volg Liana

29 Juni 2013 | Nederland, Buitenpost

Swaddekuiertocht
28 juni 2013
Deze Tocht werd altijd in augustus gehouden, maar er is besloten om de tocht voortaan in juni te houden.
Prima, want het is een mooie training voor Nijmegen.
Wij besluiten om op vrijdag 20km te lopen. Bij aankomst treffen we een Fryske topfotografe. Gezellig we gaan vandaag gedrieën op pad.
Het weer werkt niet erg mee. Het miezert, maar de temperatuur is prima.
De 1ste rust is op 3 km, de 2de op 6km, de 3de op 12km en de 4de op 17km. Nou dan weet je het al, dat wordt een “latertje”, want overslaan is er niet bij.
De stempel/rustposten zijn allemaal bij boerenbedrijven. De koeien kijken ons verbaasd aan, wat moet al dat volk hier. Een beetje nieuwsgierig zijn ze ook wel naar de gratis versnaperingen, maar die zijn lekker voor ons.
Gelukkig miezert het niet de hele tijd en kan de paraplu (na wat moeite) ingeklapt worden.
Wij krijgen nog gezelschap van 2 gezusters (waar wij nu pas achterkomen dat ze dat zijn) en gaan gezellig keuvelend op weg naar de eindstreep.
Het was een leuke route vandaag met wisselende ondergronden. Al ben ik niet zo gecharmeerd van de natte weilanden, maar het hoort erbij.

29 juni 2013
Vandaag ga ik “alleen” op pad om toch maar weer eens een 40-er te lopen.
Bij binnenkomst zijn de overige trochrinners al aanwezig en na een bakje gaan we op pad.
Het is droog en dat zal de hele dag zo blijven. Vandaag gaan we westwaarts en het wordt weer een mooie route.
Ze zijn hier wel gek op stempels en rusten, ze zijn er op 2,8,13,22,28,33,35 en 36 km, dit is perfect voor Nijmegen, want op rusten moet ook getraind worden.
We worden bij de rust niet alleen getrakteerd op een versnapering, maar ook op muziek. Er zitten hele goede muzikanten bij, maar helaas kunnen we daar niet te lang van genieten.
We zitten goed op schema, maar op 28km moet de plakdoos te voorschijn komen. We zijn een prikkertje armer en de EHBO-er, die nog weinig te doen heeft gehad, neemt het graag over.
Hij krijgt ook nog een 4-daagse forummer onder handen. Ze loopt nadien een stukje met ons op, maar het tempo is te verschillend. We komen trouwens wel tegelijk over de eindstreep.
We gaan vol goede moed verder, maar zijn er nog niet van bewust dat we nog door een paar weilanden moeten. Grrr, er komt geen eind aan, na ieder bocht duikt er weer een nieuw veld op. Maar zoals het met alles is, het komt wel weer goed en we mogen voor de rest van de tocht, op een paar kleine stukjes na, over mooie gladde ondergrond.
Hoewel we goed op schema zitten, gaat het na 35 km “mis”. We treffen een bekende trompetspelende wandelaar en ja dan weet je het wel.
Op 36km gaat het al weer mis. We “moeten” boogschieten en de trompetter “moet” samenspelen met de band.
Het boogschieten gaat prima, er raakt niemand gewond. De trompetspeler kan zich niet losmaken van de band, dus wij gaan maar zonder de muziek op pad.
Nog een slagje door Buitenpost en we worden verwelkomd door een doedelzakspeler.
We krijgen als beloning een paar mooie klompjes, 1 voor elke dag en dan nog een laatste rondje op het terras en het zit er helaas al weer op.