500ste Flal-wandeltocht Scharsterrijn - Reisverslag uit Oldeouwer, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu 500ste Flal-wandeltocht Scharsterrijn - Reisverslag uit Oldeouwer, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

500ste Flal-wandeltocht Scharsterrijn

Blijf op de hoogte en volg Liana

30 November 2013 | Nederland, Oldeouwer

Tja, ik zou niet komen, maar een uitnodiging van de penningmeester om een stukje te schrijven voor het clubblad, dat kun je niet weigeren.
Mijn medewandelaars heb ik de waan gelaten dat ik niet kwam. Het koste wat moeite, maar het “liegen” is me toch behoorlijk gelukt.
Lekker vroeg op pad en dan nog een bakje en wat kletsen voor de start. Lekker rustig aan dus.
Helaas, vandaag werden we eruit “geschopt” door Mister Wandel. Hij kreeg alle egards (en terecht, zonder hem geen Flal). Er wordt ons verstaan gegeven dat er gelopen moet worden. Dat laten wandelaars zich niet een tweede keer zeggen, dus iedereen begeeft zich naar buiten om de routebeschrijving in ontvangst te nemen en op pad te gaan. Zoals gebruikelijk gedragen we ons uitstekend en de route-uitdeler hoeft niet ontzet te worden. We leren het wel.
Een lange sliert gaat op pad. Grasdijken, bospaden, sloten, asfalt en de historische binnenstad van Joure komen op ons pad. In Haskerhorne is de eerste pauze. Het is er warm, maar de koffie smaakt goed. Het naastgelegen kerkje is toevallig open. Het heeft een heel bijzonder orgel en het dorp is zeer actief om de kerk in stand te houden.
Joure wordt doorkruist. Leuk om ook eens door bebouwing te lopen. De winkels laten we vandaag maar links liggen, maar de oude pandjes, kerk en molen zijn leuk om te zien.
De soep is lekker in de Orangerie. Dan rest ons nog 9km tot de finish. Nog een stukje Joure en dan gaan we eerst 2x naar beneden en dan omhoog. Vanaf de voormalige stortplaats hebben we een prachtig uitzicht. Nog een stukje langs de Rijn en de haven en we zijn weer “te plak”.
Snel huiswaarts keren lukt niet, maar wat is het bijzonder om te kunnen zeggen dat je erbij geweest bent; De 500ste Flaltocht.
Mogelijk gemaakt door?
Denk daar maar even over na en vul maar in.
Tige Tank