Eernewoude 12.4.2014 - Reisverslag uit Eernewoude, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Eernewoude 12.4.2014 - Reisverslag uit Eernewoude, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Eernewoude 12.4.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

12 April 2014 | Nederland, Eernewoude

WIK Voorjaarswandeltocht

Na enige uurtjes slaap rijd ik alweer in de mist. Nu op weg naar Eernewoude, voor de eerste 30km tocht van dit jaar.
Fatima is er ook en er is nog voldoende tijd voor een bakje. Als we besluiten te starten, komen de Groningers binnen. Ze moeten nog inschrijven, we wachten even en dan gaan we de mist in.
Het is prachtig wandelen in de mist, maar dat duurt niet zo lang dan kan de jas al uit. In Oudega is de eerst rust, maar vlak ervoor raken we aan de praat met de eigenaar van een bijzonder vogelhuisje.
Even later staan we binnen bij de Poppen-en Kinderwagengalerie van zijn vrouw Fennie. We kijken onze ogen uit en als we dan willen gaan, kunnen we de vele volières met prachtig gekleurde exotische exemplaren van manlief natuurlijk niet overslaan.
Bij de rustpost is het gelukkig niet zo druk, het heeft zo zijn voordelen om achter de meute te lopen.
Hier verwisselen een paar veters van eigenaar, dat is mooi want de veterhandel van Sunny heeft al bijna € 50.000 voor het KWF opgebracht.
De theetuin bewonderen we, maar deze rustpost komt te vroeg. In Garijp is de soeppost en dat is maar 8km verder. Ook hier worden we vlot bediend.
We gaan terug door een klein tunneltje. Hier staat en huifkar met een 50-jarige. De koetsier twijfelt over de hoogte en besluit toch maar naar het viaduct te gaan. Na de tunnel hebben de Rode Kruis medewerkers een klant, gelukkig niets ernstigs.
Omdat we een debutante op de 30km hebben besluiten we om de laatste rust niet over te slaan.
Een goed idee, want we worden hier door de WIK getrakteerd. Altijd lekker een kopje bouillon.
Daarna gaan we naar het mooiste stuk van de route. Eerst nog een stukje verhard, maar dan over graspaden door de Alde Feanen.
De debutante beklimt de uitkijktoren. Wij geloven het wel, vorig jaar januari zijn we al boven geweest.
We zien veel vogels, waaronder veel ooievaars. Aan het eind van het pad blijkt wel waarom. Er is hier een ooievaarstation. Er wordt wat afgenesteld, nou als ze mijn deur maar voorbij gaan.
We signaleren een vlot en stellen debutante voor dat ze daar plaats op neemt, maar daar trapt ze niet in. Het pontje vaart natuurlijk net weg als wij aankomen, maar het is niet erg om even te wachten. Ik zie dan dat mijn buren er ook aan komen wandelen, die hadden op het laatste moment besloten om hier 30km te wandelen.
De stoere bonken van de pont brengen ons veilig naar de andere kant. We melden ons af en gaan nog even op het terras zitten. De jas kan nu weer aan, want Jan de Wind komt ons gezelschap houden. De 12-jarige debutante is nu debutante af, ze heeft het prima gedaan.
We hebben genoten van een dag met heerlijk wandelweer en met een rood verbrand gezicht keer ik huiswaarts.