Beetsterzwaag 19.4.2014 - Reisverslag uit Beetsterzwaag, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Beetsterzwaag 19.4.2014 - Reisverslag uit Beetsterzwaag, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Beetsterzwaag 19.4.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

19 April 2014 | Nederland, Beetsterzwaag

Revalidatietocht
De keuze valt vandaag op Beetsterzwaag, lekker dichtbij en bovendien ook nog eens voor een goed doel.
Er kan hier gewandeld, gefietst en gerold worden. De inschrijftafel van de wandelaars heeft het drukker dan de andere inschrijftafel, maar ja wandelaars willen altijd vroeg starten.
Er zijn al veel bekende gezichten en er wordt weer volop bijgeklets.
Ik tref wandelaars uit Assen. De ene wil 25km lopen en de andere 35km. Het wordt dus 35km.
Om 8.30 worden we losgelaten. Op de eerste kruising loopt er al een hele ploeg verkeerd. Niet dat het veel uitmaakt, want zij komen iets verder weer op de route.
We gaan langs Lauswolt. Later hoor ik dat het daar afgezet wordt met hekken vanwege een crematie. Ook de bus waarmee een forumlid arriveert, mag er nog net door. Wij gaan richting Koningsdiep en Hemrik. Niet dwars door het bos over “sluipdoorkruipdoorpaadjes” maar gewoon over het fietspad.
We lopen parallel aan Hemrik en Lippenhuizen, waar de watertoren fier bovenuit torent.
De eerste rust is bij de B&B van de familie Kooistra. De koffie-opbrengsten schenken zij aan de kinderen in Chust in de Oekraïne. Ik schenk nog wat aan het KWF door de verkoop van veters.
Natuurlijk gaan daar de gespreken over de 4-daagse. Een moeder is ingeloot, de dochter helaas niet.
Pech, maar het aantal inschrijvingen is dan ook nog nooit zo hoog geweest. Na een ontmoeting met een 11-stedenwandelaarster gaan we weer op pad. Een Friezin uit Vries sluit zich bij ons aan. We lachen om de burka van een paard en kletsen er een eind op los. Via een mooi pad lang het water komen we bij café De Rolbrêge. Hier nemen we afscheid van de 25km-lopers en na een blik naar binnen te hebben geworpen, besluiten we om door te lopen naar de volgende rust op 20km.
Het is lunchtijd, dus tijd voor soep. Het café wordt ook uitgebreid bewonderd, hier wonen creativelingen. Dan volgt een rondje Tijnje. We verbazen ons over een wel erg hoge ingang van een woning, ontdekken een Opel museum en gaan langs een mooie sloot verder tussen de weilanden.
Vader zwaan vindt het niet fijn dat er foto’s gemaakt worden van zijn vrouw en buurvrouw, dus lopen we maar snel door. Ook een wankele brug laten we rechts liggen en zo komen we terug bij Café De Rolbrêge. We bewonderen de oude schoolplaten, maken gebruik van het toilet en nemen gemeentepils. Ik tref 2 bekende pelgrims. Eens een pelgrim, altijd een pelgrim. Het schept een band.
We moeten daarna langs een stukje weg, niet zo leuk met die auto’s, maar gelukkig mogen we vrij snel weer het land in. Een mooi lang schelpenpad en daarna langs de zandafgraving op naar de Theetuin. De theetuin blijkt eigendom van een bekende wandelaar. Hij had ook wel op pad gewild, maar vandaag moet hij zijn vrouw helpen. We genieten van een ijsje, koffie en karnemelkcake. We krijgen een folder mee, want De Leppedijk organiseert nog veel meer. We moeten een stukje terug lopen om de route weer op te pakken. Dan zie ik een wandelaarster met een pet van Doeksen op. Dat moet de lifster zijn voor de 4-daagse waar ik onderweg al mee aan het appen ben geweest.
Zij gaan naar de rust en wij gaan voor de laatste 5km. Onder de A7 door, een stukje bos en via een paadje dat vaak in een wandelroute hier is opgenomen, komen we terug bij Lindensteyn.
Assen gaat direct naar huis. Ik neem een hapje, want ik moet zo nog op verjaardagsvisite en dan ik thuis na het douchen zo door. Ik blijf nog even kletsen met de pelgrims, Ureterp en Harlingen.
Het is weer een hele aangename zaterdag geweest, die ik in goed gezelschap mocht doorbrengen.