Hooghalen 29.11.2014 - Reisverslag uit Hooghalen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Hooghalen 29.11.2014 - Reisverslag uit Hooghalen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Hooghalen 29.11.2014

Blijf op de hoogte en volg Liana

29 November 2014 | Nederland, Hooghalen

Hoaler Wandeltocht
Na 2 weken “wandeldroogte” kan er vandaag weer buiten gespeeld worden.
Ik heb een nieuwe camera en aangezien de trochrinfotografen de Afsluitdijk zijn overgestoken, moet ik mij maar opofferen. Gelukkig spot ik later nog veel meer fotografen. Dus er kan volop worden nagenoten van deze tocht.
We mogen vrij vlot het bos in en dat is wel een uitkomst met oostenwind. Na een tijdje en diverse gesprekken wordt ik ingehaald door een Santiagoganger.
Hij is net terug en vol van verhalen. Genieten dus.
De eerste rust is een wagenrust en daar worden we verwend met een natje. Er zijn nog pijlers aan het plakken, niet dat dat nodig is, er zijn al velen door. Maar ja, soms moet de route een beetje anders.
We gaan over het Melkwegpad en zien een rij enorme schotels. Welke geluiden zouden zij opvangen in het verre heelal, misschien wel stampende wandelschoenen.
Dan komen we op en door een indrukwekkend stuk geschiedenis. Voormalig Kamp Westerbork, dat niet in Westerbork ligt maar in Hooghalen.
Hier wordt je stil van. De dodenherdenking is hier, volgens een medewandelaarster ook “mooi”. Misschien volgend jaar maar eens.
En dan kunnen we na 15 km Amen zeggen en we zijn dankbaar dat we nu naar het toilet kunnen.
Na een lekker bakje soep gaan we gesterkt voor de laatste 10 km, die niet helemaal 10 blijkt te zijn, maar een kniesoor die daar op let. We lopen langs het natuurvlees, die ons geen blik waardig gunnen. Over een vakantiepark en dan zien we de thuisbasis van vandaag alweer.
We gaan niet rechtstreeks naar het MFC, maar duiken eerst nog een antiekwinkel in. Waar mijn oog op gevallen is, is niet geprijsd en de eigenaresse is er niet. Tja, het zal wel zo bedoeld zijn, niet nog meer rommel in de " keet”. Na ons volgen nog een aantal wandelaars ons voorbeeld.
Om de hoek is dan het eindpunt, waar de vrijwilligers al met smart op ons zitten te wachten. Na het afmelden geen natje, maar snel in de auto naar Assen voor een paar boodschappen.
Fijn dat Sinterklaas in het land is, maar ook fijn dat hij weer terug naar Spanje gaat, dan kan ik weer fijn Flallen op zaterdag.