Darp 28.3.2015 - Reisverslag uit Darp, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Darp 28.3.2015 - Reisverslag uit Darp, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Darp 28.3.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

28 Maart 2015 | Nederland, Darp

28e Havelter Hunebedtocht

Vandaag wil wandelmaatje voor het eerst na ruim een jaar weer een 25km proberen te wandelen. Die mogelijkheid doet zich, redelijk dichtbij, voor in Darp.
Er sluit nog een wandelmaatje aan, dus we zijn verzekerd van mooie foto’s.
De voorspellingen zijn niet zo gunstig, maar daar merken we nog niets van.
Als we een eindje op weg zijn, sluit er nog een dame bij ons aan.
Eerst gaan we over het oefenterrein van de Johan Post Kazerne. Een prachtig terrein, van "een hoog zandhappen niveau". De bepijling is goed, maar wat summier en bijna missen we een pijl. Die wordt dan iets duidelijker opgehangen.
Via Havelterberg en een mooi bos komen we in Darp. Hier geen pauze. We worden weer het bos ingestuurd. Slingerend over paden en wegen bereiken we Havelte, waar we de eerste rust hebben op 12,5km. Het is lunchtijd, dus soeptijd.
Gesterkt door nieuwe energie gaan we weer op pad. We zijn het terras nog niet af of de regenkleding kan uit de tas. Helaas het mooie weer is voorbij. Het blijft een tijd wat miezeren en door de wind voelt het koud aan.
We lopen om het Holtingerveld richting Uffelte, maar na wat modderpaden, mogen we er ook in.
Als we een bankje zien, kunnen we dat niet overslaan. We rusten niet te lang, want het is wel droog maar geen terrasweer.
Dan gaat het grote zandhappen verder. Defensie heeft geen tanks meer, maar het lijkt wel of ze er net nog langs zijn gereden. Beschouw het maar als krachttraining.
Bijna missen we weer een pijl, maar gelukkig let er toch nog iemand op.
De “weg” wordt wat vlakker en dan nog een klein klimmetje naar de genieput. Ik denk dat die nu ook een andere functie heeft.
Het wordt weer nat. We zijn vlak bij de finish, maar we worden de Havelterberg opgestuurd. We lopen een prachtig rondje langs de schaapskooi en grafheuvels. Om vervolgens bij de naamgevers van deze tocht uit te komen. We bewonderen deze stukjes geschiedenis en zijn met een paar minuten terug bij het startpunt.
Wandelmaatje heeft de 25km goed doorstaan, dus er kan zaterdags weer volop gewandeld worden.