Veenhuizen 18.4.2015 - Reisverslag uit Veenhuizen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu Veenhuizen 18.4.2015 - Reisverslag uit Veenhuizen, Nederland van Liana Zuidema - WaarBenJij.nu

Veenhuizen 18.4.2015

Blijf op de hoogte en volg Liana

18 April 2015 | Nederland, Veenhuizen

Genootschap van Sint Jacob

Voorjaarswandel- en fietstocht afdeling Fryslan

Vandaag gaan we met de afdeling Fryslan de grens over. We verzamelen in de provincie Drenthe. Nu ligt Veenhuizen tegen Fryslan aan en we zullen al wandelend, fietsend en scootend ook een stukje door Fryslan gaan.
We worden in Brouwerij Maallust ontvangen met koffie en biercake. Na de nodige formaliteiten gaan er 3 groepen op pad. De “snelle” fietsers, de “langzame” fietsers onder begeleiding van een scootmobiel en een groepje wandelaars.
Alle 3 gaan we door en langs het Fochteloërveen. Een prachtig weids hoogveengebied, met bijzondere planten en dieren. De wandelaars komen langs een voormalig schietterrein en lopen door de vroegere productiebossen. Lange rechte percelen met naaldbomen, die langzamerhand worden veranderd in loofbos.
Als we terugkomen in de bewoonde wereld gaan we bij een kerk naar binnen. Het is museumweek en er is Open Atelierroute in de gemeente Noordenveld, waar Veenhuizen onder valt.
In de kerk is een expositie van schilderijen. Ook is er een prachtige Bijbelse plafondschildering boven het altaar.
Bij Brouwerij Maallust worden de groepen verenigd voor een gezamenlijke lunch.
Na de natuur van de ochtend, volgt cultuur in de middag. Allereerst wordt de oude elektriciteitscentrale bezocht. Hier zijn de grote stoommachines door vrijwilligers opgeknapt.
Dan gaat het verder door het voormalige justitiedorp. We lopen langs de gevangenis Esserheem, hier zitten Nederlandse langgestraften. De overige gevangenissen (waar we niet langs komen) worden bevolkt door asielzoekers en Noorse gestraften.
We komen langs het voormalige Leprozenhuisje en het hospitaal voor de “tijdelijke” bewoners.
De woningen hebben veelal stichtelijke opschriften, naar gelang het beroep van de bewoner. Sinds de jaren 80 zijn de woningen door justitie verkocht en nu kan iedereen hier een woning kopen. Van een paar zijn een hotel gemaakt anderen worden bewoond door kunstenaars en natuurlijk ook nog door personeel van de gevangenissen.
Dwars over de binnenplaats van het tweede gesticht, waar nu het Gevangenismuseum, is gevestigd lopen we langs een kanaal terug. Hier worden we verrast door musicerend duo. Door de swingende muziek beginnen sommigen pelgrims spontaan te dansen.
Terug bij Brouwerij Maallust worden de 3 groepen wederom verenigd en is het tijd voor Café Saint Jacques.